Návyk 5: Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni

Návyk empatické komunikace

Komunikace je nejdůležitější dovedností v životě. Roky se učíte číst, psát a mluvit. Ale co naslouchání?

Pokud to máte podobně jako většina lidí, asi nejprve chcete být pochopeni – snažíte se prezentovat svůj pohled na věc. Možná si myslíte, že druhé posloucháte, ale často spíše vnímáte selektivně jen některé části konverzace, případně si v duchu chystáte, co řeknete, na co se zeptáte…

Většina lidí naslouchá s cílem odpovědět, nikoli porozumět. Vše, co slyšíte, filtrujete na pozadí svých životních zkušeností a předsudků. V důsledku toho si pak dopředu vytváříte úsudek o tom, co má druhá osoba na mysli, ještě dřív, než skončí.

Nejdříve se snažte pochopit

Protože často posloucháme autobiograficky, máme tendenci reagovat jedním ze čtyř způsobů:

  • Hodnocení: hodnotíme a pak buď souhlasíme, nebo nesouhlasíme.
  • Zkoumání: klademe otázky z vlastního referenčního rámce.
  • Rady: dáváme rady, doporučení a řešení problémů.
  • Interpretace: analyzujete motivy a chování druhých na základě vlastních zkušeností.
Quote PNG

„Kdybych měl v jedné větě shrnout nejdůležitější zásadu, kterou jsem se naučil v oblasti mezilidských vztahů, byla by to tato: Nejprve se snažte pochopit, a teprve potom být pochopeni.“

— Stephen R. Covey

Slib 7 návyků

Inspirativní průvodce

Naslouchejte jako lídr

9 tipů pro efektivní komunikaci – pozvedněte své komunikační dovednosti při osobní i virtuální interakci.

Inspirativní pomůcka

Jak komunikovat v rámci změny: nástroj pro lídry

Způsob, jakým s týmem komunikujete o změně, má zásadní význam pro její pochopení a adaptaci.

7 návyků skutečně efektivních lidí

01

Dosahujte výjimečných výsledků. Vlastní vynalézavostí a iniciativou překonávejte překážky

02

Zaměřte se na výsledek a usilujte ve všem o maximální přínos – ať jsou to projekty, porady, prezentace, příspěvky atd.

03

Soustřeďte se na nejdůležitější cíle týmu, eliminujte tendence k plýtvání energií a časem.

04

Uzavírejte dohody typu výhra – výhra ohledně výkonu a motivujte tak k vynikajícím výsledkům.

05

Cvičte se v empatickém naslouchání a poskytujte upřímnou, přesně mířenou zpětnou vazbu.

06

Problémy řešte kreativně, prokazujte respekt k odlišnostem a vyhledávejte další a lepší alternativy.

07

Ze všech členů týmu se snažte dostat to nejlepší, uvolňujte potenciál, nadšení a schopnosti každého z nich.


Kontaktujte nás

Jak vám můžeme pomoci?