Návyk empatické komunikace
Komunikace je nejdůležitější dovedností v životě. Roky se učíte číst, psát a mluvit. Ale co naslouchání?
Pokud to máte podobně jako většina lidí, asi nejprve chcete být pochopeni – snažíte se prezentovat svůj pohled na věc. Možná si myslíte, že druhé posloucháte, ale často spíše vnímáte selektivně jen některé části konverzace, případně si v duchu chystáte, co řeknete, na co se zeptáte…
Většina lidí naslouchá s cílem odpovědět, nikoli porozumět. Vše, co slyšíte, filtrujete na pozadí svých životních zkušeností a předsudků. V důsledku toho si pak dopředu vytváříte úsudek o tom, co má druhá osoba na mysli, ještě dřív, než skončí.
Nejdříve se snažte pochopit
Protože často posloucháme autobiograficky, máme tendenci reagovat jedním ze čtyř způsobů:
- Hodnocení: hodnotíme a pak buď souhlasíme, nebo nesouhlasíme.
- Zkoumání: klademe otázky z vlastního referenčního rámce.
- Rady: dáváme rady, doporučení a řešení problémů.
- Interpretace: analyzujete motivy a chování druhých na základě vlastních zkušeností.
„Kdybych měl v jedné větě shrnout nejdůležitější zásadu, kterou jsem se naučil v oblasti mezilidských vztahů, byla by to tato: Nejprve se snažte pochopit, a teprve potom být pochopeni.“
Slib 7 návyků
Inspirativní průvodce
Naslouchejte jako lídr
9 tipů pro efektivní komunikaci – pozvedněte své komunikační dovednosti při osobní i virtuální interakci.
Inspirativní pomůcka
Jak komunikovat v rámci změny: nástroj pro lídry
Způsob, jakým s týmem komunikujete o změně, má zásadní význam pro její pochopení a adaptaci.
Poznejte nás blíže
7 návyků skutečně efektivních lidí
Dosahujte výjimečných výsledků. Vlastní vynalézavostí a iniciativou překonávejte překážky
Zaměřte se na výsledek a usilujte ve všem o maximální přínos – ať jsou to projekty, porady, prezentace, příspěvky atd.
Soustřeďte se na nejdůležitější cíle týmu, eliminujte tendence k plýtvání energií a časem.
Uzavírejte dohody typu výhra – výhra ohledně výkonu a motivujte tak k vynikajícím výsledkům.
Cvičte se v empatickém naslouchání a poskytujte upřímnou, přesně mířenou zpětnou vazbu.
Problémy řešte kreativně, prokazujte respekt k odlišnostem a vyhledávejte další a lepší alternativy.
Ze všech členů týmu se snažte dostat to nejlepší, uvolňujte potenciál, nadšení a schopnosti každého z nich.
Kontaktujte nás
Jak vám můžeme pomoci?