Pěstujte zapojení a pocit úspěchu i při práci na dálku

Jak inspirovat své lidi bez ohledu na to, odkud pracují.

I když je stále více lidí naočkováno, návrat k běžnému kancelářskému režimu, na který jsme byli zvyklí, je značně nejistý. Vzdálené a sociálně izolované pracoviště se stalo novou normou, přinejmenším její pevnou součástí.

Jak můžete podpořit zapojení (neboli pracovní zapálení) svého týmu a zajistit spolehlivou realizaci cílů, jestliže víte, že nebude moci v dohledné době pracovat a společně fungovat ze stejného prostoru?

Nepravdivé mýty

Pojďme si nejprve uvést na pravou míru mylnou představu, že není možné na pracovišti udržovat angažovanost, pokud lidé nedělají společně.

Ve skutečnosti mohou zaměstnanci dosáhnout vůbec nejvyšší míry zapojení právě při práci na dálku. Trik spočívá v tom, že nesmíte zaměňovat zapojení za kamarádskou sounáležitost nebo spokojenost zaměstnanců.

Je potřeba se odpoutat od představy, že zaměstnanci musí své nadřízené milovat, přátelit se s kolegy nebo zbožňovat firemní benefity, aby se v práci angažovali naplno.

Všechny tyto faktory jistě zvyšují jejich spokojenost, a dokonce snižují fluktuaci. Mají však jen pramalý dopad na zapojení (s jakým zapálením přistupují k práci).

Zapojení podpoří následující dva faktory: pokrok a smysl. Cítí vaši zaměstnanci, že dosahují reálného pokroku, ať už individuálně nebo jakou součást týmu? Nazvěme to pocitem vítězství

Pěstování zapojení

Jako lídr nemůžete dát svým podřízeným dar zapojení, stejně jako farmář nevdechne semínku život. Ale podobně jako on zajišťuje podmínky pro jejich růst, vaším úkolem lídra je vytvořit prostor pro zapojení.

K tomu nepotřebujete sdílené pracoviště. Stačí si v rámci týmu definovat důležitý a dosažitelný cíl. Svým zaměstnancům nabídnete hru, která má šanci na úspěch. Dosažitelný cíl nemusí souviset s věcmi, na kterých většinu času pracujete. Lidé dokážou tolerovat, když jejich práce vyžaduje i spoustu neinspirativních činností, a dokonce se mohou i tak rozvíjet, pokud alespoň jeden aspekt práce splňuje dva stěžejní předpoklady: pokrok a smysl.


Jako lídři byste si měli klást tuto otázku:

Mají lidé v mém týmu pocit, že vítězí v něčem
opravdu důležitém?“



Pokud je odpověď ano, budete mít angažované týmové hráče. Nemusíte však věřit mně. Vyhledejte si průzkum, který v 60. letech 20. století vedl Frederick Hertzberg o 
teorii dvou faktorů, nebo vycházejte z vlastních zkušeností. Zamyslete se nad okamžikem v kariéře, kdy jste byli nadšení z toho, co se dělo, když jste se nemohli dočkat, až ráno vstanete. Vsadím se, že jste v té době zažívali pokrok v něčem důležitém. Jestli jste zrovna vydělávali hodně peněz, oblíbili si šéfa, měli v práci kamarády nebo se vám líbily benefity, není důležité. Měli jste pocit vítězství – a to bylo důležité.

Podmínky úspěchu

Když mnozí z nás nadále pracují na dálku, bude stále těžší prohlubovat důvěru. Bude složitější dát svým lidem během krátké chvíle pocit, že někam patří. Chybí vám řeč těla, kterou obrazovka nedokáže přenést.

Mnozí z nás s tím bojují a frustruje je to. To nejdůležitější je však stále ve hře: aktivity, které podpoří osobní angažovanost, jsou stejně dosažitelné přes Zoom jako při osobním kontaktu. V roli lídra musíte být ochotni vynaložit nepoměrnou část energie na dosažení měřitelného cíle v konkrétním časovém období, třeba za tři měsíce… nebo za devět. Musíte si však dát jasnou hranici.

Lídr by měl mít poslední slovo v tom, o co budete usilovat. Tým by však měl mít větší váhu při rozhodování o pojetí cíle. Lidé také musí jasně vidět pokrok – na týdenní i denní bázi.

Jako lídr musíte dát přednost práci, která s tímto cílem souvisí, i když to půjde proti naléhavým činnostem každodenní agendy. Většina lidí má celkem dobrou představu o tom, co je pro jejich nadřízené důležité. Ukažte jim to svými činy i pokyny. Když je hodně ve hře, nebude ani tak o tom, jak takovou hru odstartovat, ale spíš jak ji hrát.

Chce to vynaložit skutečné úsilí? Ano. Chce to skutečné úsilí ve sdíleném pracovním prostředí? Ano. Chce to více úsilí ve virtuálním prostředí? Nemyslím si.

Článek byl převzat z portálu cfo.com


Jak nejlépe definovat týmové cíle a proč na tom záleží

V průzkumech provedených ve více než 60 tisících týmech se ukázalo, že pouze 15 % jejich členů ví, jaké jsou hlavní cíle organizace, a pouze 23 % z nich se angažuje při jejich plnění. Formulujte své cíle tak, aby byly srozumitelné, měřitelné a každý věděl, co má udělat pro jejich dosažení. Pomoci vám může náš nástroj – interaktivní průvodce.

STÁHNĚTE SI PRŮVODCE


Přečtete si také:

5 nástrah pro lídry – vyhněte se postcovidovému syndromu

Realizace strategií v nejisté a složité době

Další články o realizaci cílů a strategií


O AUTOROVI

Chris McChesney

Chris McChesney je hlavní autor úspěšného titulu nakladatelství Wall Street Journal 4 disciplíny realizace. Více než 10 let se věnuje principům realizace a působí jako lídr oddělení Execution (Realizace) ve společnosti FranklinCovey a procesu 4 disciplíny realizace

Knihu v českém překladu můžete zakoupit v našem e-shopu

Další články