Lidé hrají s jiným nasazením, když je to „na body“ (o disciplíně 3)

Lidé hrají s jiným nasazením, když je to „na body“ (o disciplíně 3)

28. května 2019

Lidé se chovají jinak, pokud si při hře počítají skóre. A proto je až neuvěřitelný rozdíl ve výkonnosti mezi týmem, který ukazatele chápe pouze v teoretické rovině, a tím, který je opravdu sleduje a v každém okamžiku ví, jestli právě vyhrává, nebo prohrává.

Údaje o výsledcích a aktivitách, které nejsou pravidelně zaznamenávány v názorné tabulce – tzv. scoreboardu neboli výsledkové tabuli – beztak brzy v každodenním shonu zapadnou. Možná si říkáte, že už máte scoreboard, nebo dokonce několik, všechny pěkně pohromadě v jednom excelovském souboru v počítači. Tento přístup je typický pro tradiční uvažování a nazvali bychom jej „koučův scoreboard“.

Scoreboard, který ve vašem týmu vyvolá nejvyšší možnou mírou zapojení, musí být navržen pro hráče (a často ho navrhnou oni sami). Liší se od komplexního scoreboardu pro kouče, který mají lídři většinou tak v oblibě. Chcete-li podpořit realizaci, opusťte tradiční uvažování a pracujte se scoreboardem, který bude hráče pohánět k výhře: tady jsme a sem se potřebujeme dostat. Za méně než pět sekund musí být kdokoli schopen říct, zda se nám to daří, či nikoli. Uvidíte, jak se s takovým přístupem nasazení vašeho týmu zintenzivní. A kromě toho se rozběhne i týmová spolupráce. 

Třetí disciplína – udržujte motivující scoreboard – je o zapojení. Nejvyšší výkony podávají lidé, kteří jsou maximálně emočně angažovaní, a nejvyšší emoční angažovanost se dostaví v okamžiku, kdy vědí, jaké je skóre (tedy vědí, zda vyhrávají nebo prohrávají).

Je to vlastně jednoduché. Shazovat kuželky za oponou, na které nevidíte, může být chvíli zábava, ale pokud nevíte, kolik kuželek jste shodili a nemůžete je spočítat, začne to být za chvíli nuda. A to i v případě, že jste velkým fanouškem bowlingu.

Jak poznáte efektivní scoreboard pro hráče? Odpovězte si:
  1. Je jednoduchý? Koučové potřebují nejrůznější údaje, aby mohli hru takticky řídit, ale scoreboard pro hráče ukazuje pouze informace potřebné ke hře samotné.
  2. Je dobře viditelný? Musí být viditelný pro tým, jen tak podporuje odpovědnost.
  3. Jsou na něm znázorněny ukazatele výsledků a aktivit? To totiž opravdu pomáhá, aby se scoreboard promítl do praxe.
  4. Dokážu mrknutím oka říct, jestli vyhrávám? Pokud tým nedokáže okamžitě určit, zda vyhrává, nebo nikoli, pak to není o hře, ale o údajích.

„Na procesu 4 disciplín se mi ze všeho nejvíce líbí zapojení lidí. Díky tomu, že každý – od generálních ředitelů po nováčky – přesně věděl,
jaké jsou naše skutečně nejdůležitější cíle. A protože jsme zaznamenávali ukazatele a poháněli lidi k odpovědnosti, nesmírně se zvýšila míra jejich zapojení.“ 

– Dave Grissen, Marriott, prezident, The Americas 



O celém procesu 4 disciplíny realizace
Článek Čtyři pravidla realizace, která musí každý lídr ovládat a další články k tomuto tématu

Zajímají vás disciplíny nezbytné k dosažení nejdůležitějších cílů navzdory každodennímu kolotoči povinností?

Proces 4 disciplíny realizace vám rádi 9.MjeN4sIonJ4YsWV2OjEKf6jYmeL38ka8IjeN4skfr

Chtěli byste vědět, jak se s výzvami kolem realizace klíčových cílů vypořádali jiné firmy?

Napište si o pozvánku na příští Inspirativní setkání Jak zapojit zaměstnance do plnění klíčových cílů. Seznámíme vás s procesem 4 disciplíny realizace a poslechnete si příklady z praxe.



O autorovi

Chris McChesneyChris McChesney je autorem bestselleru nakladatelství Wall Street Journal: 4 disciplíny realizace a lídrem globálního oddělení společnosti FranklinCovey zaměřeném na realizaci. Je jedním z hlavních propagátorů 4 disciplín realizace jako procesu, který firmám umožňuje naplňovat jejich strategie uprostřed každodenního kolotoče. Již více než deset let vede přípravu a rozvoj těchto principů ve FranklinCove