Důvěryhodná komunikace mění vše 

V kultuře s nízkou mírou důvěry se komunikace příliš hlídá.

Důvěra je základem efektivních osobních i pracovních vztahů. Je to neviditelná síla, která pohání lidi a firmy vstříc úspěchu. Pokud si lidé navzájem plně důvěřují, je komunikace snazší, rychlejší, otevřenější a angažovanější. 

Rozdíl mezi vztahem s vysokou a nízkou úrovní důvěry je citelný. 

Lídři a manažeři se záměrně chovají tak, aby u ostatních budovali pocit jistoty a v konečném důsledku důvěru. Snáze se jim pak s nimi spolupracuje a obchoduje. Ať už si to uvědomujeme, nebo ne, vysíláme ostatním signály o tom, jak velkou důvěru jim hodláme projevit. Je to něco jako šířka vlnového pásma. 

Komunikace v prostředí s nízkou mírou důvěry – zpomalení fungování organizace

V rámci komunikace založené na vysoké úrovni důvěry, pokud se pohybujete v pásmu velké důvěry, můžete říci něco špatně, a lidé přesto pochopí, co jste tím mysleli, nebo ochotně přijmou, že změníte názor či se omluvíte. Když si navzájem velmi důvěřujeme, můžeme si dokonce odpustit předem. „Vím, že někdy uděláte chybu,“ může říct lídr. „Jste člověk stejně jako já. Vím, že vám skutečně jde o úspěch naší organizace.“ 

Pokud při komunikaci panuje malá důvěra, projevujeme se jako skeptici, kteří čekají, až narazí na nějaké pochybení a vezmou ho jako důkaz potvrzující nejhorší domněnky, jež jeden o druhém máme. Ve vztahu s nízkou důvěrou můžete mluvit opatrně i přesně, a ostatní si to, co říkáte, přesto mohou vyložit špatně. Vzpomeňte si, o co intenzivněji se musíte připravovat, když máte podezření ohledně motivů druhých lidí nebo když máte pocit, že ostatní budou útočit na vaši důvěryhodnost. 

Jsou to „daně“ z nedůvěry – „poplatky“ z komunikace, jež vědomě zaplatíme, protože víme, že jednáme s člověkem, který nám nedůvěřuje, nebo naopak. V kultuře založené na nízké úrovni důvěry se komunikuje obezřetně, což znamená, že dosažení výsledku trvá déle a stojí více. 

Tyto daně přijdou draho v mnoha ohledech. Jedním z těch nejvýraznějších je rychlost, s jakou každý z nás a celá organizace jednají. 

Pokud například píšeme e-mail nebo zprávu vedoucímu pracovníkovi, manažerovi či kolegovi, kterému důvěřujeme, lze to vyřídit během několika sekund. Pokud se však snažíme komunikovat s někým, komu příliš nedůvěřujeme, může se stát, že budeme vše zbytečně dlouho přepracovávat, měnit nebo upravovat v naději, že nás dotyčný nepochopí špatně. I přesto je pravděpodobnost, že to nedopadne dobře, vysoká. 

Komunikace v prostředí s nízkou mírou důvěry – nižší kreativita

Daň přichází na pořad dne i v rámci plánovacích schůzek a rozhovorů, kde jsou zaměstnanci vyzýváni, aby uplatnili kreativní myšlení. Dozvědí se, že diskuze má mít objevitelský nebo experimentální charakter, klasický brainstorming, kde se podporují nápady všeho druhu – dobré, špatné i ty šílené. 

Je pochopitelné, že v kultuře vyznačující se nízkou důvěrou žádný zaměstnanec pravděpodobně nepřijde s nápadem, který by na první pohled mohl mít potenciál, ale jeví se jako přitažený za vlasy. Jakákoli forma komunikace, která se zdá být jen trochu riskantní, bude v těchto podmínkách pravděpodobně procházet autocenzurou. Nevadí, že ty nejinovativnější nápady vznikají často tam, kde se mohou na první pohled jevit jako směšné. Pokud má zaměstnanec pocit, že by se mu mohli ostatní vysmát, nápad se nikdy nevynoří. Bez důvěry těžko docílíte kreativity. Nejlepší, čeho dosáhnete, je dodržování předpisů. 

Pomůžeme vám dosáhnout změn

Využijte náš vzdělávací obsah, naše odborníky a unikátní technologie ke změně kolektivního chování ve vaší organizaci.

Spojte se s námi

Komunikace v prostředí s nízkou mírou důvěry – zatajování informací

Pokud chybí důvěra, musíte při komunikaci neustále vysvětlovat, jaký je váš záměr, jinak druzí tento záměr často postaví do toho nejhoršího světla. V určitých situacích se tomu nedá vyhnout. Určité procento lidí přirozeně vše dramatizuje a činí život komplikovanějším. Většina lidí v rámci organizace však taková není, a pokud se jim samotným důvěra projevuje včas a často, budou o vás smýšlet v dobrém. Při komunikaci samozřejmě jde i o konkrétní slova, která použijeme. Existují nejrůznější formy vyjadřování, které jsou v rámci organizací v oblibě, aniž by o tom často tyto organizace věděly, a které působí elitářsky, oslabují důvěru a tlumí nadšení zaměstnanců.  

To, že v daném prostředí panuje nízká důvěra a komunikuje se s obezřetností, se projeví po poradě, kdy si zaměstnanci bez obav popovídají s blízkým kolegou nebo v malé skupině, než aby riskovali, že se podělí o své myšlenky v širším plénu. Ještě horší to je v prostředí, kde se údajně cení otevřená komunikace, ale kde se nikdy řádně neprojeví uznání. Pokud zaměstnanec ví, že podělit se o informace bude znamenat pouze to, že si je jeho šéf nechá pro sebe, takže veškerá související sláva připadne jemu, můžete se vsadit, že tyto informace nikdy nespatří světlo světa. 

Kde nedostatek komunikace založené na vysoké úrovni důvěry škodí nejvíc? Tam, kde se její absence nejhůř měří, nebo tam, kde se nepodařilo odhalit nápady, jež by mohly pozvednout celé podnikání, případně kde zapadla myšlenka, kterou si někdo nechal pro sebe, protože měl obavy se o ni podělit. 

Dividendy z důvěry – multiplikační efekt na výkonnost a všechny oblasti organizace

Stejně jako si prostředí s malou důvěrou fakticky vybírá daň, prostředí s velkou důvěrou přináší dividendy. Když panuje vysoká míra důvěry, má dividenda, kterou získáte, multiplikační efekt na výkonnost a pozvedá a zlepšuje všechny dimenze vaší organizace. 

To platí zejména v oblasti komunikace. Vysoká míra důvěry dokáže vytvořit dostatečně bezpečné prostředí, aby se na povrch dostala každá myšlenka, ať už dobrá, nebo špatná. Úroveň důvěry zajišťuje, že se každý cítí pohodlně být sám sebou, může mluvit neformálně, když je to vhodné, a fungovat rychlostí, které lze dosáhnout pouze tehdy, když je jistý, že jeho slova nebudou špatně interpretována.

Důvěra je mostem, který spojuje jednotlivce, týmy a organizace na cestě k mimořádným výsledkům, a je tak nepostradatelným základem veškeré efektivní komunikace. Pokud se vedoucí pracovníci, manažeři a všichni zaměstnanci intenzivně snaží přispívat k důvěře, mohou využít své síly a pohybovat se s jistotou a úspěchem v neustále se měnícím prostředí dnešního pracoviště. 

Tento článek vznikl za přispění Global Practice Leader for Trust a Executive Consultant společnosti FranklinCovey Douga Fabera.

Seznamte se s naším přístupem k budování kultury s vysokou mírou důvěry, která vám umožní dosahovat požadovaných výsledků.

Inspirativní zdroje

Inspirativní průvodce

Jak budovat důvěru a rozvíjet potenciál svých lidí

Důvěra v lidech podporuje zapojení, kreativitu a uvolňuje jejich talent.

Inspirativní průvodce

10 vět, které vám pomohou při budování důvěry v týmu

Jak vytvářet bezpečné a motivující prostředí?

Další články