Využíváte setkání ve dvou se svými podřízenými opravdu co nejlépe?

Představte si, že dostanete 200 000 korun, které máte investovat tak, abyste během pěti let dosáhli co největšího výnosu. Po uplynutí této doby si můžete ponechat zisk. Kolik času byste takové investici věnovali? 

Přesně taková jsou setkání ve dvou. Je to vaše šance investovat do svých zaměstnanců s cílem dosáhnout co největší návratnosti – pro vás, pro organizaci i pro ně samotné. Pokud je vedete dobře, vybudujete vztahy i důvěru, motivujete své lidi a výrazně zvýšíte jejich retenci.

Když své lidi kvalitně rozvíjíte, úspěch vašeho týmu může exponenciálně růst – a schůzky ve dvou jsou nejúčinnějším způsobem, jak toho dosáhnout. Zde je několik způsobů, jak maximalizovat jejich dopad:

Rozvíjejte lídry, které budou chtít ostatní následovat

Umožněte vedoucím pracovníkům rozvinout vlastní charakter, způsob myšlení, chování a kompetence, aby dokázali inspirovat své týmy a dosahovat výjimečných výsledků.

Spojte se s námi

Uvědomte si, jakou hodnotu mají setkání ve dvou

Měly by to být nejdůležitější schůzky v týdnu pro vás i vašeho zaměstnance. Proto je důležité, abyste se scházeli pravidelně. Pokud se spojíte jen v případě problému, je to demotivující. Nikdy nerušte schůzku kvůli něčemu, co se objeví na poslední chvíli. Působí to, jako že se vyskytlo něco důležitějšího, než je váš zaměstnanec. Zároveň je velmi důležité chodit včas – dáváte tím najevo, že se na schůzku těšíte a nemůžete se dočkat, až začne.

Nastavte očekávání hned na začátku

Na první schůzce zaměstnance informujte o tom, co mohou očekávat. Tato setkání neslouží k tomu, abyste rozebírali plnění jednotlivých pracovních úkolů (to lze udělat e-mailem nebo na samostatné schůzce). Je to příležitost prohloubit vztah s vašimi zaměstnanci a pomoci jim se rozvíjet. Zaměřte se na důležité věci – kariérní rozvoj, nové poznatky, nápady, cíle, problémy a zpětnou vazbu k výkonu – tedy věci, které mohou okamžitě využít k tomu, aby mysleli a jednali jinak. Je to vaše šance pomoci jim růst, což jim vždy dodá motivaci.

Eliminujte rušivé vlivy

Zůstaňte stoprocentně soustředění. Odložte telefon na druhou stranu místnosti, odkud vás nebude vyrušovat při konverzaci. Během videohovoru dejte najevo, že svůj telefon odkládáte stranou, a vypněte oznámení na počítači, abyste se nenechali rozptylovat. Chcete ukázat, že je to jejich čas a že si ho vážíte natolik, abyste jim věnovali plnou pozornost.

Vytvořte neformální program s jasným cílem

Vždy se připravte předem, ať vaše schůzka není jen bezvýznamným tlacháním a přinese výsledek, který bude přínosem pro obě strany.

Zařaďte tyto kroky:

  • Začněte tím, že jim upřímně potvrdíte něco, čeho jste si všimli.
  • Berte ohled na to, jak se cítí. Neptejte se jich přímo, jak se jim vede, protože by vám řekli: „Dobře.“ Zeptejte se například: „Jak se dnes máte na stupnici od 1 do 10?“ Pokud bude jejich známka nízká, berte to na vědomí, aniž byste na ně tlačili, a ujistěte je, že se vám v případě potřeby mohou svěřit.
  • Požádejte je o jejich pohled. Zeptejte se jich: „Soustředíme se na správné věci?“ Neodporujte ničemu, co řeknou, jen naslouchejte a snažte se jim porozumět.
  • Zhodnoťte jejich aktuální pokrok při řešení hlavních problémů, aby nebyla žádná překvapení při ročním hodnocení jejich výkonu.
  • Mluvte 10–20 % času. Zbylých 80–90 % se ptejte a naslouchejte.
  • Požádejte je, aby si připravili seznam věcí, které by rádi probrali.
  • Každou schůzku zakončete jednoduchým vyjádřením vděčnosti – za ně, za jejich práci nebo za jejich jedinečný přínos pro tým.

Není to rozhovor o řízení výkonu. Nejde ani o to, abyste dávali pokyny nebo prováděli mikromanagement. Je to příležitost investovat do skutečného vztahu, který je rozhodující pro jejich úspěch a pohodu.

Zamyslete se nad tím, jak můžete s daným člověkem spolupracovat, abyste dosáhli úspěchu, a zároveň prozkoumejte jeho hlubší cíle, motivace a obavy.

Jinými slovy, jednejte s ním tak, jak byste chtěli, aby s vámi jednal váš nadřízený – jako s cenným partnerem, se kterým spolupracujete na dosažení výsledků, které jsou pro vaši organizaci smysluplné.

Je to nejlepší investice do pracovního prostředí, jakou kdy uděláte.

Zjistěte více o našem přístupu k leadershipu

Inspirativní zdroje

Inspirativní pomůcka

Jak komunikovat v rámci změny: nástroj pro lídry

Způsob, jakým s týmem komunikujete o změně, má zásadní význam pro její pochopení a adaptaci.

Inspirativní průvodce

6 tipů, jak pomoci týmu zvládnout období změn

Jako lídr máte za úkol dosahovat výsledků – a toho dosáhnete jen prostřednictvím lidí.

Další články