Poskytujte efektivní zpětnou vazbu
Efektivní zpětnou vazbu formulujte takto: „Pozoruji, že…, a má to dopad na to, že…“
Proč na tom záleží?
Dvě největší úskalí zpětné vazby spočívají v tom, že se zaměřujeme na osobu namísto její práce a že nevysvětlujeme, jaký dopad (dobrý i špatný) má určité chování, takže daná osoba pak neví, proč by to měla, nebo naopak neměla dělat. Těmto problémům se vyhnete, když se budete držet jednoduchého vzorce.
Další kroky:
1. Zvolte si konkrétního podřízeného, kterému chcete poskytnout zpětnou vazbu – posilující/pozitivní nebo usměrňující/negativní.
Komu se podařilo vykonat, co stojí za zmínku, a zatím jste to neocenili? Nebo si posviťte na drobný zádrhel, na který jste zatím nepoukázali, ale měli byste.
2. Aby měla vaše zpětná vazba hlubší dopad, použijte vzorec: „Pozoruji, že…, a má to dopad na to, že…“
Příklad: „Pozorují, že na poradách kladete výborné otázky, když jste například tento týden nadnesl, jak budou reagovat zákazníci, jakmile provedeme onu funkční změnu. Má to dopad na to, že se můžeme vyhnout zbrklým rozhodnutím a nebudeme plýtvat časem na špatné změny. Pro tým je to určitě přidaná hodnota.“
3. Podle reakce podřízeného pak položte doplňující otázky na vysvětlenou.
Ujistíte se, že si navzájem rozumíte.
„Jedna z nejhodnotnějších věcí, kterou můžete dát jinému člověku, je konstruktivní zpětná vazba týkající se slabiny, o jejíž existenci nevěděl. Pokud mu nesdělíte, co je třeba, protože to není příjemné, děláte mu medvědí službu. Dbejte na to, aby zpětná vazba, kterou poskytujete, byla upřímná a pravdivá.“
– STEPHEN R. COVEY
Příští díl: Jak dávat posilující zpětnou vazbu
Další krátké praktické tipy, které můžete začít ihned uplatňovat, najdete zde.