Empaticky naslouchejte

Stalo se vám, že jste za někým přišli rozčílení a dostalo se vám odpovědi typu: „A zkusil jsi …?“ nebo „Myslím, že bys měl…“?  V takovou chvíli jste ale pravděpodobně ještě příliš pod vlivem emocí a nejste připraveni problém řešit. I kdyby to byly sebelepší rady, asi to není to, co jste chtěli slyšet, spíš jste „jen“ potřebovali být vyslechnuti.

A vzpomenete si naopak na situaci, kdy vám někdo s pochopením a respektem naslouchal (a nesnažil se o žádné zkoumání, hodnocení, dávání rad nebo interpretaci vašich slov)? Jak jste se cítili? Co vám pomohlo více?

Když za vámi vaši lidé přijdou s problémem, nesnažte se za ně hned hledat řešení. Empaticky naslouchejte se záměrem druhého člověka pochopit. Soustřeďte se na svůj úmysl; nedělejte si starosti s tím, jak by měla znít správná odpověď.

Pokud jste dobře porozuměli, dejte to najevo a teprve pak se zeptejte, jestli je daná osoba připravená pohnout se kupředu: „Chtěl(a) byste si promluvit o tom, kam bychom se mohli dále posunout, nebo se k tomu vrátíme zítra či pozítří, až si to trochu promyslíte?“ 

Nejste-li si jisti, zda jste pochopili podstatu, ptejte se, abyste se dostali k jádru věci. A nebojte se ticha.

Empatické komunikaci se věnujeme v rozvojovém programu 7 návyků skutečně efektivních lidí, konkrétně v Návyku 5: Nejdříve se snažte pochopit, potom být pochopeni

Další tipy naleznete v našem průvodci Jak vést tým.

Podívejte se na termíny našich otevřených seminářů – seminář 6 klíčových kompetencí pro lídry týmu vás seznámí s dovednostmi, které jako vedoucí týmu potřebujete.

Další články