5 rozhodnutí pro zvládnutí krize způsobené nedostatkem energie

5 rozhodnutí pro zvládnutí krize způsobené nedostatkem energie

16. února 2017

Krize způsobená nedostatkem energie ohrožuje všechny na celém světě – všichni žijeme pod nesmírným tlakem dělat více věcí lépe a rychleji než dřív. 

Znamená to být celý den a často také celou noc k dispozici a až příliš často je výsledkem osobní vyhoření a způsob práce, který už není produktivní. Jak z toho ven?

Když nastupujete do dálkového letu, tak vás určitě uklidní, že si mají piloti před startem na 30 minut zdřímnout. Takový krátký šlofík zlepší jejich schopnost rychle reagovat. Bez něj mohou být v reakci na nějakou nenadálou situaci o 34 % méně efektivní. Buďme tedy rádi, když uvidíme pilota, jak dříme.[1]

Ale co my ostatní? Je vědecky prokázáno, že chceme-li si zachovat produktivitu, potřebujeme odpočívat a obnovovat síly. Ovšem hodně z nás pracuje místo oběda, dlouho do noci, omlouvá se z rodinných setkání kvůli práci... jenom práce a práce, která nebere konce. Paradoxně však naše práce za takových podmínek ve výsledku za moc nestojí.

Jak zlé to může být? Samotný nedostatek spánku stojí americkou ekonomiku 1,2 miliónů pracovních dní za rok, což představuje ztrátu 411 miliard dolarů na produktivitě.[2] Jenom asi třetina lidí pociťuje v práci pozitivní energii a firmy po celém světě stojí vyčerpání a nezájem obrovské náklady.

Pro nás osobně jsou náklady krize z nedostatku energie ještě vyšší. „Měl jsem pocit, že ať dělám, co dělám, vždy mě to vrhlo někam jinam,“ svěřil se vedoucí manažer jedné chemické společnosti. „Jak kdybych vždy někoho podváděl – firmu, rodinu, sebe. Na nic jsem se nemohl pořádně soustředit.“[3]

Na konci několikahodinového setkání už nedkážeme poslouchat nebo zpracovávat informace tak dobře jako na začátku. Mozek po osmi hodinách nepracuje tak jako ráno. Jak upozorňuje Tony Schwartz: „Když budete soustavně pracovat dlouhé hodiny, tak to nakonec bude mít nějaké vedlejší nežádoucí účinky – v podobě nezájmu, narušených vztahů, nemoci nebo méně kvalitní práce.“

Jak tedy vyřešit osobní krizi, která je důsledkem nedostatku energie?

Po 30 letech práce na tomto problému se stovkami tisíc lidí a na základě studia nejnovějších vědeckých poznatků o lidském mozku se dnes můžeme zaměřit na pět jednoduchých, ale důležitých rozhodnutí. Jsou to rozhodnutí, která děláme každý den a která nás v konečném důsledku mohou dovést buď k úplnému kolapsu a vyhoření, nebo k nadprůměrné produktivitě a pocitu, že jsem nabití energií.

  1. Věnujte se důležitému, nereagujte na naléhavé. Jak si zachovat smysl pro to důležité, když se na vás každý den valí desítky naléhavých otázek k řešení? Musíte si předem určit, které úkoly jsou důležité, a neřešit ty méně důležité. Pokud to neuděláte, tak nepřežijete, natož abyste se rozvíjeli.

  2. Zvolte si výjimečnost, nespokojte se s průměrností. Co bude mít největší dopad na váš život, podnikání, rodinu? Na to se zaměřte, a ne na obyčejné věci, které nám berou čas.

  3. Soustřeďte se na „velké kameny“, netřiďte štěrk. Nenechte si osobní kalendář zahltit spoustou méně důležitých věcí nebo úkolů, které může udělat někdo jiný.

  4. Ovládněte své technologie, nenechte se jimi ovládnout. Stanovte se limity na dobu používání počítače a mobilu. Naučte se používat filtry, aby se k vám dostávaly pouze důležité informace, které vás skutečně zajímají.

  5. Udržujte svůj oheň, braňte se vyhoření. Udělejte si čas na obnovu svých „motorů“. Když máte pocit, že nemáte čas spát, cvičit, nebo pořádně jíst, jste na nejlepší cestě k vyhoření.


Každý den se můžete takto jednoduše rozhodnout. Žádné z těchto pěti rozhodnutí nevyžaduje nějakou obrovskou životní změnu, ale získat můžete opravdu hodně. Ve skutečnosti budete pracovat rychleji a budete mít lepší výsledky.

Otázky k zamyšlení

Proč připouštíme, aby byl náš život zahlcen požadavky?
Cítíte se "předávkováni“ prací a starostmi v pracovním i osobním životě?
Co stojí vaši organizaci, když se v takové situaci nachází mnoho zaměstnanců?


Tento článek čerpá z programu 5 rozhodnutí pro výjimečnou produktivitu

Více o produktivitě

Podobné články:

 


[1] Tony Schwartz, “The Personal Energy Crisis” (Osobní krize nedostatku energie), New York Times, 23. července 2011.

[2] Robert Preidt, “Lack of Sleep Costs Americans Billions of Dollars Each Year” (Nedostatek spánku stojí Američany každý rok miliardy dolarů), Healthday, 30. listopadu 2016.

[3] Tony Schwartz and Christine Porath, “Why You Hate Work” (Proč nesnášíte práci) New York Times, 30. května 2014.