Úkol pro lídra: zvýšit zapojení lidí a budovat firemní kulturu

Při práci s vládními a firemními organizacemi po celém světě, kterým pomáhám zlepšovat leadership a celkovou výkonnost, se často setkávám s tím, že lídrům dělá vrásky úroveň zapojení lidí v jejich společnostech.

Vždy si při tom vzpomenu na Toma. Je to dlouhodobý, talentovaný a schopný zaměstnanec. Jednoho dne přišel za svou ženou a její sestrou na zahradu, posadil se, koukl na telefon a povídá:

„Jeden rok, tři měsíce, dva dny, šest hodin, čtyři minuty a… přesně 30 sekund mi zbývá do důchodu.“
„O čem to mluvíš?“ zeptala se jeho švagrová Jana. Tom byl bystrý a schopný a měl před sebou ještě mnoho let skvělé práce, alespoň to si myslela.
„Mám v mobilu aplikaci, která mi odpočítává čas do důchodu.“

Jana byla přesvědčená, že je to legrace. „Ty se přece nechystáš do důchodu, Tome. Vždyť tě práce vždy bavila. A s tvými zkušenostmi tě ve společnosti stejně budou chtít zpátky jako konzultanta a budou ti platit pětkrát tolik.“

„Ne,“ odpověděl Tom, „ty to nechápeš. S úderem poslední vteřiny mohu odejít do důchodu se všemi benefity a říkám ti, že tam nezůstanu ani o minutu déle.“
„Proč ne?“

„Bývala to skvělá práce,“ povzdechl si, „všechno se mi v naší společnosti líbilo, ale před dvěma lety se situace změnila. Přišel nový šéf, který nám nadiktoval, jak to bude od té chvíle vypadat. Někteří už jsme tam pracovali několik let, tak jsme se ho zeptali, jestli do toho můžeme mluvit i my. Také jsem poznamenal, že jsme si cenili loajality, kterou nám společnost do té doby projevovala. Zeptal jsem se, jestli s tím můžeme počítat i nadále.
A on po nás hodil takovým pohledem… No, řekněme, že jsme ten pohled pak vídali často. Nový šéf na to jen stroze pronesl: „Pokud chcete loajalitu, pořiďte si psa.“

Bez ohledu na to, kolik ukazovala aplikace, Tom „odešel do důchodu“ už před dvěma lety. Tehdy totiž přestal dávat práci to nejlepší ze sebe, už se naplno neangažoval. Chodí dál fyzicky do práce, dělá, co se od něj očekává, ale nic víc. Poslušně plní zadané úkoly, ale jenom „se veze“.

Většina lidí se v práci neangažuje nebo se od ní aktivně distancuje. Podle společnosti Gallup je jich 70 %, a pokud do toho započítáte i lídry a manažery, blíží se toto číslo až k 80. Znamená to, že lídři nedokážou motivovat a inspirovat téměř 8 z 10 pracovníků.

Tomu, co všichni zaměstnanci každý den dělají, se souhrnně říká „firemní kultura“, jinými slovy: co většina lidí dělá většinu času. Kultura je odrazem kolektivního chování společnosti, jazyk a slovníček jejích zaměstnanců a explicitní i nevyřčené hodnoty, normy a systémy ve společnosti.

Vy a zaměstnanci jste jedinou udržitelnou konkurenční výhodou vaší organizace. Konkurenční výhody mohou samozřejmě pramenit z různých zdrojů, ale žádná z nich by neexistovala nebýt toho, co lidé doopravdy dělají.

Firma může mít jedinečnou značku, ale když lidé nepracují natolik, aby ji dokázali pozvednout, udržet nebo dostát jejím kvalitám, tak vyprchá.

Právě firemní kultura je důvodem, proč obsluha linky v závodě Honda zastaví pracovní proces, pokud se vyskytne problém s kvalitou. Nebo proč pracovníci na letišti u prvotřídních jihozápadních aerolinek běží v ústrety přistávajícímu letadlu. Kultura je důvodem, proč vám Amazon bezplatně a bez ptaní pošle nové zboží, pokud vám někdo balíček ukradne před domem.

Na druhé straně je kultura důvodem, proč lidé s obrovským potenciálem jako Tom chodí každý den do práce, usmívají se, přikyvují, ale ničím navíc nepřispívají.

Kultura je alfou a omegou, a přesto mnoho společností nechává její budování napospas osudu. Mám rád prohlášení uznávaného odborníka na management Petera Druckera: „Kultura strčí strategii do kapsy, a teprve až doopravdy pochopíte, co to znamená, můžete říct, že vedete úspěšnou společnost.“

Hlavním úkolem lídra je takovou kulturu vytvářet – a osobně jít příkladem, protože chování lídra je pro kulturu určující. Jak řekl Ram Charan: „Kultura jakékoli organizace není nic jiného než kolektivní chování jejích lídrů. Chcete-li změnit kulturu své organizace, změňte kolektivní chování svých lídrů.“ 

 


O autorovi

Shawn Moon_obrázekShawn se už více než 25 let věnuje leadershipu a managementu, prodeji a marketingu, rozvoji programů a konzultačním službám. Patří do týmu lektorů zkušených lídrů na týdnu leadershipu pro vrcholové manažery, který pořádá společnost FranklinCovey.

Dříve působil jako ředitel společnosti Mellon Financial Corporation, kde měl na starosti obchodní rozvoj externě zajišťovaných služeb na personálním oddělení. Kromě toho koordinoval činnost poradců a konzultantů pro personální oddělení společností Mellon a Investor Solutions. Do roku 2002 zastával pozici viceprezidenta obchodního rozvoje pro skupinu zajišťující proces školení ve společnosti, řídil prodej na vertikálním trhu pro devět divizí společnosti a vedl obchodní kancelář pro východní region.

 

Další články