Nakládejte se svou energií tak, abyste mohli odvádět dobrou práci

Mnoho manažerů se v dobrém úmyslu dosahovat dobrých výsledků snadno chytne do známé pasti, kdy práci a další povinnosti v životě kladou na první místo. 

Nenecháváte péči o sebe sama – věci, které děláte pro své zdraví, doplnění energie a celkově pro osobní pohodu (well-being) – na seznamu priorit náhodou také vy neodškrtnutou?

Takový způsob života není udržitelný, obzvláště když máte práci vyžadující hodně energie, procházíte náročným, stresujícím obdobím nebo změnou. Vyzkoušejte naše tipy, pomohou vám zaměřit se na upevňování dobrých návyků v oblastech, se kterými spousta manažerů bojuje. Berte budování těchto návyků jako investici – je to cesta k tomu, jak být efektivnější, šťastnější a mít více energie v práci i v životě vůbec.

1. Spíte dost?

Neustále vám něco šrotuje v hlavě, rozjímáte nad tím, co se dnes nepovedlo a co bude potřeba udělat zítra. Nemůžete usnout, do čtyř do rána koukáte do stropu anebo jste hned po probuzení unavení. Podle odborníků můžete toto změnit a upravit své večerní rutinní návyky tak, abyste měli v práci více energie, dokázali se lépe soustředit a zvládali své emoce. Nad změnami ve vašich návycích a nad kvalitnějším spánkem, máte větší kontrolu, než si myslíte. Jak na to:

  • Zjistěte, jestli máte dostatek spánku. To nemusí nutně znamenat: „Spím sedm hodin denně, to musí stačit.“ Každý má svůj vlastní ideál, který se v průběhu života mění. Jste na odpoledních poradách už úplně mimo? Doháníte spánek o víkendu? Pravděpodobně potřebujete spát více. Týden zkuste chodit spát o půl hodiny dříve než obvykle. Cítíte se druhý den lépe? Pokud ne, přidejte další půlhodinku a pokračujte, dokud to nebude ono.
  • Vytvořte si fyzický a mentální prostor mezi bdělostí a spánkem. Neberte si do ložnice telefon, popřípadě ho zapněte na noc tichý režim. Vytvořte si nějaký malý uspávací rituál, který vám pomůže „vypnout“.  
  • Když se vám nedaří usnout, přestaňte se o to snažit a na chvíli přesuňte pozornost k něčemu jinému. Zkuste „vypnout mozek“ pomocí jemné hudby, čtvrthodinky čtení nebo krátké meditace. Taky můžete vstát a zapsat si myšlenky, které se vám honí hlavou, pomůže vám to se od nich do rána oprostit.

Přestaňte ráno posouvat zvonění budíku. Než abyste ráno dvakrát posouvali buzení, nastavte si budík rovnou o 20 minut později. Výsledkem bude ucelenější a kvalitnější spánek. 

 2. Jak dobře zvládáte emoční stres z práce?

Mnoho manažerů zažívá pod tlakem, který s sebou jejich pozice přináší, stres a výkyvy nálad. Sice nemůžete jen tak změnit fakt, že je práce stresující, můžete však změnit to, jak na stres budete reagovat.

  • Přijměte své emoce. Pokud dokážete identifikovat a pozorovat vlastní emoce, dokážete snížit míru negativity, kterou prožíváte. Představte si, že se vznášíte v místnosti a pozorujete svoji situaci s nadhledem. Nebo sepište všechny své obavy a dejte stranou ty, které nemůžete ovlivnit. Pak se zaměřte na zbylé, které ovlivnit můžete.
  • Všímejte si svých představ o nejhorším možném scénáři a postavte se jim. Snadno se chytíte do spirály negativního myšlení, které postrádá logiku. Zastavte se a rozeberete si ho. Je nová strategie vaší společnosti opravdu takovou pohromou? Nebo potřebuje jen trochu vyladit a může být efektivní? Když přehodnotíte svůj původní názor, možná vás překvapí, že to často není vůbec tak příšerné, jak se na první pohled zdálo.
  • Vytvořte si rituály, které vám pomohou přepínat mezi prací a volným časem. Třeba se probudíte vystresovaní ze všeho, co máte ten den udělat, ale když před odchodem do kanceláře věnujete pár minut uvolnění příznaků napětí, pomůže vám to lépe se soustředit a nevylívat si svůj stres na podřízených. Potom si vytvořte nějaký rituál na konci pracovního dne, sestavte si třeba seznam úkolů na zítra nebo poslechněte cestou domů mluvené slovo, abyste přestali myslet na práci.

Uznání vlastních emocí může být důležitým krokem k jejich vládnutí.

3. Jak pevné jsou vaše osobní vztahy?

Manažer je někdy dost osamělý. Vzhledem k mocenské dynamice se lze jen těžko skutečně přátelit s přímými podřízenými nebo se šéfem. A tím, že tráví v práci dlouhé hodiny a ještě si často nosí práci domů, vztahy mimo zaměstnání trpí. S trochou opravdové pozornosti ale můžete navazovat a udržovat pevné vztahy, které vám dají energii do práce a obohatí váš mimopracovní život.

  • Zjistěte si o podřízených něco osobního. Když se dozvíte více o svých podřízených, jejich profesní motivaci a cílech pracovních i životních, vybudujete si silnější profesionální vztahy, díky kterým budou všichni cítit větší sounáležitost a budou se více angažovat. Začněte hned tento týden na setkáních ve dvou s vašimi podřízenými. Položte jim tři nové otázky, například jakou formu uznání potřebují nebo jaké mají dlouhodobé cíle.
  • Vybudujte si síť pevných vazeb mezi kolegy. Manažeři, kteří jsou v organizaci na podobné úrovni, jsou v jedinečné pozici stát se vašimi důvěrníky a pomoci vám projít změnou společnosti, zvládat stres v práci i mimo ni (možná mají nějaké praktické tipy) a zamyslet se nad vývojem kariéry.
  • Dbejte na to, aby vám práce negativně neovlivňovala osobní život. Manažeři často obětují koníčky a čas se svými blízkými s odvoláváním na práci. „Míjíme se jenom ve dveřích,“ uvedla jedna respondentka. Naučte se mentálně odpojit od práce, aby se stres ze zaměstnání nepřenášel do ostatních životních oblastí.

Pokud dlouhodobě obětujete kvůli práci své koníčky a čas s blízkými a přáteli,
můžete vám to jednou být líto. 

4. Hýbete se dostatečně?

Příliš často lídři obětují vlastní blaho v heroické snaze zamávat s úkoly na seznamu − vzdají se ranního cvičení, aby mohli vyřídit resty z předchozího dne, oběd si nechají poslat, aby ušetřili deset minut na cestu do restaurace, nebo řadí jednu schůzku za druhou bez šance na přestávku. Takové chování vám sice pomůže udělat v krátkém časovém úseku hodně práce. Pokud ale takto žijete každý den, budou vaše tělo i mysl trpět. Jestliže budete aktivní po fyzické stránce, získáte větší výdrž a odolnost potřebnou ke zvládání stresů v práci. 

  • Alespoň třikrát týdně si vedle dalších termínů a schůzek naplánujte cvičení (např. posilovnu nebo večerní běhání).
  • Choďte po schodech, nejezděte výtahem, zaparkujte dále od kanceláře a od auta se projděte.
  • Každých 90 minut se zvedněte a projděte. 
  • Setkání ve dvou pojměte jako procházku.

Abyste měli dostatek pohybu, udělejte si osobní inventuru fyzické aktivity a připravte si plán,
jak to zlepšit.

5. Jíte zdravě? 

Jen na málo lídrů čeká povýšení se stolem plným sendvičů z automatu, a přesto tak jedí. Když však najdete způsob, jak se stravovat alespoň trochu zdravěji, prospěje to i vaší mysli, dokážete se lépe soustředit, rozhodovat a zvládat věci, které vás rozčilují – doma i v práci.

  • Udělejte si v práci zásoby zdravých svačinek. Do přihrádky, skříňky nebo kuchyňky si nanoste ovoce, oříšky nebo energetické tyčinky.
  • Domlouvejte si zdravé pracovní obědy. Pokud se dohodnete, že u úterního oběda proberete s kolegou pracovní záležitosti nad vydatným salátem, je to výhra–výhra nejen v posilování vzájemných vztahů, ale i ve zdravém stravování.
  • Nastavte si stravovací rituály po práci. Po celém dni můžete být  unavení a podráždění. Mějte doma připravenou zdravou svačinku na doplnění energie (např. předem nakrájenou zeleninu nebo hrst oříšků) a také, abyste se hned po příchodu domů nevrhli rovnou na pytlík s brambůrky. 

„Čas a úsilí, které vložíme sami do sebe, jsou nejlepší investicí našeho života. Investovat do jediného nástroje, který máme, nám umožňuje vyrovnat se s nároky, které na nás život klade, a přispěli k dění kolem sebe.“

– STEPHEN R. COVEY

Více o rozvoji osobní efektivity:

Seminář 7 návyků skutečně efektivních lidí
Kniha 7 návyků skutečně efektivních lidí

Další články