
Jak zvládnout svůj první týden ve vedoucí pozici – na úrovni a v klidu
Chcete-li si dopřát co nejlepší start, důkladně se připravte, zachovejte chladnou hlavu, nesnažte se dělat příliš mnoho věcí najednou a zaměřte se na dosažení několika jednoduchých cílů.
Doporučené cíle pro váš první týden:
- Vyřiďte veškeré nástupní úkony a papírování.
- Udělejte dobrý první dojem.
- Začněte si mapovat terén.
- Bonus: nějakou drobností pomozte svému manažerovi a všem členům týmu.
První týden je o seznamování se s lidmi a shromažďování informací, není třeba dělat více.
Využít můžete také náš Check-list prvních 90 dnů v nové roli.
Jak těchto cílů dosáhnout:
1. Ihned se představte svému týmu
Vyšlete tím členům svého týmu jasný signál, že jsou pro vás nejvyšší prioritou. Představte se přátelským způsobem, zajímejte se o ně a řekněte všem, že se s každým chcete během nadcházejícího týdne sejít individuálně.
2. Ujasněte si, kterých schůzek se účastnit
První den se zeptejte lidí v týmu a šéfa, kterých schůzek byste se měli v následujícím týdnu zúčastnit. Dělejte si poznámky a zkuste vstřebat tolik informací a kontextu, kolik jen můžete. Pokud něčemu nerozumíte, zeptejte se, ostatní s vámi budou mít během prvních několika týdnů trpělivost.
3. Sejděte se s nadřízeným
Začněte tím, že se pokusíte navázat osobní vztah, hledejte společný zájem nebo téma. Pak se zajímejte o styl práce nadřízeného, a jaká jsou jeho/její očekávání ohledně vaší práce.
4. Pokud vám bude svěřen úkol, věnujte mu maximální úsilí
Na prvním dojmu hodně záleží, takže se snažte své úkoly v úvodu zvládnout na výbornou bez ohledu na to, jak jsou triviální.
5. Zorganizujte první schůzku týmu
Lidé vašeho nového týmu budou pravděpodobně z příchodu čerstvého manažera stejně nervózní jako vy. Sejděte se s nimi, uklidněte je a společně započněte proces zkoumání postojů a očekávání. Seznamte se s týmem a nezapomeňte ho také seznámit s vámi.
6. Sejděte se s každým členem týmu zvlášť
Začněte budovat vztah tím, že najdete společný zájem nebo téma. Projevte zájem o každého člena týmu jako o člověka, aniž byste to přeháněli (respektujte hranice a vyhněte se „vyslýchání“). Poté přejděte k obecným otázkám, které vám pomohou dozvědět se více o všeobecné situaci:
„Na co byste se mě chtěli zeptat?“
„Na co bych se měl podle vás soustředit a proč?“
„Jak byste rádi komunikovali?“
„Co tady funguje dobře?“
„Které tři věci byste změnili, kdybyste mohli – a proč?“
7. Stanovte si jednou týdně (nebo jednou za dva týdny) s každým členem týmu schůzku ve dvou (1-na-1)
Naplánujte s každým členem týmu pravidelné třicetiminutové schůzky na následujících šest měsíců. Vysvětlete, že nejde o aktualizace stavu, ale spíše o rozhovory zaměřené na probrání příslušného týdne (dvou týdnů), případných problémů, příležitostí a na podporu profesního rozvoje.
8. Naplánujte schůzky s dalšími zúčastněnými stranami
Naplánujte si čas s manažery a vedoucími dalších týmů, zákazníky, distributory, dodavateli a kýmkoli jiným, kdo se zdá být relevantní, byť i vzdáleně. Nezapomeňte na ty, jejichž pracovní pozice nejsou příliš honosné. Např. pracovníci administrativy či zákaznické podpory někdy vědí o skutečném stavu věcí více než kdokoli jiný.
Pokud je to možné, pořádejte tyto schůzky v jiných kancelářích – je to jedinečná příležitost dozvědět se více o těchto lidech více. Mají tam vystaveny rodinné fotografie či sportovní trofeje? Je stůl nadřízeného chaotický, nebo příliš uklizený?
9. Modelujte chování, které očekáváte
Lidé v týmu mohou vědomě i nevědomě následovat váš příklad. Jaké signály chcete vysílat? Pokud si přejete, aby váš tým tvrdě pracoval, měli byste tak pracovat hlavně vy. Zároveň to nepřehánějte. Budete-li v práci do 21 hodin a rozesílat e-maily celý víkend, členové vašeho týmu budou pociťovat tlak, aby dělali totéž. Respektujte jejich čas na soukromí.
10. Neodkladné projekty a případné krizové situace berte na vědomí, ale snažte se nedělat si přehnané starosti
Zvykněte si na to: jste-li manažerem, téměř pořád jsou nějaké potíže! I když je důležité začít si všímat toho, co bude v blízké budoucnosti vyžadovat vaši pozornost, nezapomeňte využít postavení nováčka spíše k rozhovorům s ostatními a k mapování terénu. Pokud příliš brzy skloníte hlavu nad úkoly, bude vám chybět nadhled. A to je úhel, na kterém u manažera záleží nejvíc.
Úplný seznam všech úkolů, které doporučujeme splnit během prvních 90 dnů, naleznete v našem CHECK-LISTU NA PRVNÍCH 90 DNŮ V NOVÉ ROLI
O kompetencích pro vedení týmu se dozvíte více na semináři 6 klíčových kompetencí pro vedení týmu.