0
Jak nepodlehnout pandemii ani jiným obtížím a překážkám

Jak nepodlehnout pandemii ani jiným obtížím a překážkám

25. března 2020

Jak si mohu v současné situaci zachovat chladnou hlavu a zvládnout jiný, pro některé z nás hodně odlišný
a náročný běh všedních dnů?

Ahoj, díky.

Říkala jsem si, že se konečně svět zastaví, já budu mít klid a čas (a manžel se správně ptá: A kdo to zaplatí?), čas na čtení a cvičení a běh a Ještě minulý týden to tak vypadalo. Ale už to skřípalo. Pořád někdo volal, syn měl stále hlad, tělo si řeklo o masivní dávky spánku, ale naštěstí práce moc nebylo. A tento týden najednou klienti, již usazeni v nové situaci, si žádají své, kolegové z USA, abychom náhodou do deprese nespadli, nás svolávají denně na mítinky, kamarádka šije roušky, denně 150, a já jí dodávám materiál, syn má stále hlad, pes chce venčit a já chci běhat! To poslední, co mě zajímá, velmi upřímně, je virus. Jakýkoliv. Ještě že už jsem dospaná a spím jenom běžných osm hodin. A rady jako: nepracujte doma v pyžamu, oblečte se jako do kanceláře fakt už neberu vážně. Není čas. Takže zuby jsem si ještě vyčistit nestačila (proto ti jenom píšu, ale ono je to s rouškou stejně krapet jedno), sedím v elastickém úboru, ve kterém jsem aspoň něco stačila zaběhat, a budu ráda, když do večera stihnu třetinu toho, co bych chtěla a potřebovala udělat. Neboli k józe se zase nedostanu, pomoooc!

Dopis, který jsem napsala aktuálně pod vlivem stylu života, kterým žiju – žijeme – v posledních dnech, byl pro mou milou učitelku jógy, která nabízela on-line cvičení.

Potýkám se tedy s časem. Naštěstí mám povahu, která dokáže na všech situacích najít něco dobrého. Vím ale, že jsou kolem mě lidé, pro které je současná situace velmi tíživá, a mají pro to různé důvody. Potýkají se s psychickou nepohodou a stresem.

Jak si můžete v současné situaci zachovat chladnou hlavu a zvládnout jiný, pro některé hodně odlišný a náročný běh všedních dnů?

Zastavte se

Vytvořte si prostor, kde si uděláte čas jenom pro sebe. Zastavte se a ptejte se sami sebe.

Jak se na situaci díváte? Jaké máte pocity?

Pokud převažují pocity jako smutek, strach, nejistota, frustrace, hněv, katastrofické nebo depresivní představy a myšlenky – co mohu udělat pro lepší pocit? Člověk je sám strůjcem dobré nálady, sám produkuje látky, které ovlivňuji psychické prožívání směrem k pocitům dobré nálady. Ale ono to bohužel platí i naopak, někdy využíváme sílu vlastní fantazie destruktivně.

Co s tím může dělat?
  • Zavolejte přátelům, zeptejte se, jak to zvládají oni, jaké mají tipy, předejte si navzájem pozitivní energii. Ptejte se ostatních, zda nepotřebují pomoc či podporu. Posuňte pozornost sami od sebe k ostatním. Sdílená starost, je poloviční starost.
  • Obraťte se na odborníky, hledejte odpovědi v literatuře a historii. Lidstvo již mnohokrát čelilo kritickým situacím, a nakonec jsme vše zvládli. Mluvte o svých pocitech otevřeně doma, s partnerem, s většími dětmi, sdílejte své obavy a navzájem se povzbuzujte. Společně se smějte.
  • Naučte se a věnujte se relaxačním technikám, dbejte na dostatek spánku. Každý den si najděte čas jenom pro sebe a něco, co máte moc rádi.
  • Zamyslete se, jaké informace denně přijímáte. Cíleně se zaměřte na dobré zprávy, ty špatné mohou vyvolávat řadu záporných emocí a fungovat jako nocebo efekt (z latiny uškodím) a z dlouhodobého hlediska poškozovat váš celkový zdravotní stav a oslabovat imunitu.

Hledejte své osobní poslání

Stanovte si, co pro vás bude nejdůležitější pro následující týdny a měsíce.

Najděte si čas na tvorbu osobního poslání. Jakým chcete být člověkem, nejenom dnes, ale po zbytek života. Jaké jsou vaše nejvyšší hodnoty a jak je chcete přenést do svého života? Bude něco, co budete dělat jinak, až pandemie pomine?

Odpovědi na tyto otázky můžete hledat společně s partnerem nebo dětmi.

Vytvořte si řád a rozdělte úkoly

Využijte čas strávený s rodinou.

Společně si definujte pravidla: kdy budete vstávat, kdy pracovat, kdy vařit, kdy chodit ven, a kdy půjdete spát. Váš nový řád by měl vyhovovat všem členům rodiny, měl by být i dostatečně flexibilní, situace se v dnešních dnech mění docela často, hledejte alternativy.

Jak říká psycholog Jordan B. Peterson: Řád nestačí. Nelze žít jen ve stabilitě, bezpečí a neměnnosti, protože na světě se objevuje pořád něco nového a životně důležitého, co se musíte naučit. Ani příliš chaosu nám však nesvědčí proto se musíte postavit jednou nohou na území poznané a pochopené a druhou na to, které teprve zkoumáte a snažíte se ovládnout.

Domluvte se, kdo bude za co odpovědný.

I malé děti mohou dělat velké věci. Pomozte jim budovat vlastní osobní zodpovědnost a samostatnost. Buďte pro ně pozitivním příkladem – hledejte na tom, co prožíváte, pozitiva a mluvte před dětmi s nadějí a vírou v dobré konce. Buďte důslední ve svých činech a rozhodnutích.

Uvědomte si, co je skutečně důležité a čemu během dne chcete věnovat svůj čas a pozornost.

Udržujte se v dobré kondici

Máte v životě dostatek radosti?

S úsměvem jde všechno lépe. Prozkoumejte vlastní životní styl. Pokud mu něco chybí, vraťte do svého života radost. Příroda vám pomáhá: slunce svítí, ptáci zpívají, jarní kvítka raší. Krásu a radost můžete najít i v umění ‒ knihy, hudba nebo krásné obrazy povzbuzují duši a vnáší do ní harmonii.

Jak se stravujete?

Co pro vás představuje jídlo? Máte možnost se opět vrátit alespoň načas k domácímu vaření a stravovaní. Ano, je to časově náročné, výhodou je, že víte, přesně co jíte. Zapojte do přípravy jídla celou rodinu – pokud jste to zrovna vy, kdo nejčastěji vaří. Plánujte jídelníček dostatečně dopředu, hledejte oblíbené chutě a barvy jídla a samozřejmě pamatujte na dostatek zeleniny, ovoce a dalších potravin, které posilují imunitu. Vaření, příprava jídel a prostírání stolu může být společná kreativní aktivita, podpoří vaši fantazii a nabízí činnosti, které lehce zvládnou i menší děti.

Je dobré být občas v pohybu.

Do parku nebo lesa chodit můžete, tedy tam choďte a běhejte. Cvičte doma, pohyb i sportovní aktivity mohou být zdrojem radosti a legrace pro všechny.

A nakonec opět spánek.

Poslouchejte pozorně své tělo i mysl. Spěte tak, abyste vstávali odpočatí a plní energie. Jsme v přechodovém období, kdy se zima lomí v jaro, přibývá světla a slunce, ovšem v našich duších i tělech ještě může doznívat chlad a tma.

„Neexistuje žádná situace, kterou by nebylo možné zušlechtit – buď uskutečněným výkonem, anebo trpělivým snášením.“
- J. W. Goethe

Pište nám, sdílejte svoje zkušenosti, pojďme si navzájem vyměnit nejlepší tipy jak si zachovat dobrou náladu a zvládnou krizové situace.

Marina Machovská
konzultant a lektor FranklinCovey
marina.machovska@franklincovey.cz 

banner webNechte se inspirovat tipy a nástroji vybranými
z našich programů

Na této stránce naleznete zdroje a nástroje, které vám pomohou
orientovat se na cestě turbulentním obdobím.