Jak hledat a nacházet skryté zdroje

V nepředvídatelných časech bývají dosavadní zdroje ohroženy. Může klesnout poptávka, po ní zákonitě následuje i pokles výroby nebo dodávky služeb, zhoršuje se cash flow, jednoduše začínají chybět zdroje. Jednou z možností je na takovou situaci nadávat, druhou a produktivnější je pokusit se najít zdroje nové, které nám v současné době zůstávají skryté.

Vhodnou formou, jak přemýšlet o složitějších tématech, jsou myšlenkové mapy. Jde o vizuální znázornění problému, které dobře koresponduje se způsobem našeho přemýšlení. To bývá zřídkakdy lineární a přímo zaměřené na jeden aspekt, ale podobá se spíše větvím stromu: všechny sice vyrůstají z jednoho kmene, ale každá míří trochu jiným směrem a má své vlastní výhonky.

Příklad myšlenkové mapy ‒ rodinná dovolená

Uvedená myšlenková mapa znázorňuje základní postup přemýšlení o hlavním tématu rodinné dovolené. Prvním krokem je definování základních „parametrů“: kam jet, kdo pojede, na jak dlouho, kdy a jaký je předběžný rozpočet. Dalším krokem je postupné rozvíjení jednotlivých požadavků. Při otázce Kam? si rodina nejdříve uvědomí, že do zahraničí v roce 2020 nejspíš nebude možné cestovat. Zbývá tedy rozhodnout, jestli jet na Moravu, nebo zůstat v Čechách. Když padne rozhodnutí ve prospěch Čech, pojmenuje rodina své detailnější preference. Tak postupně projdou všechny parametry, doplňují a upravují celou strukturu až do chvíle, kdy jim odpoví na základní otázku týkající se rodinné dovolené jako celku.

V rámci programu 7 návyků pro manažery používáme u prvního návyku Buďte proaktivní tzv. Nástroj pro hledání skrytých zdrojů. Slouží lídrům k tomu, aby našli spolu s týmem zdroje k řešení aktuálních výzev ‒ podobně jako rodina hledající nejlepší možnou dovolenou.

Základním konceptem je myšlenková mapa dělící zdroje do čtyř kategorií:

  • lidské
  • finanční
  • znalostní
  • technologické

Ke každé kategorii pak existují pomocné otázky:

LIDÉ

  • Kdo by nám mohl pomoci?
  • Čí zájmy nebo cíle jsou v souladu s těmi našimi?
  • Čí názor na tuto výzvu se od našeho zcela liší?
  • S kým dalším bychom mohli uvažovat o řešení?

ROZPOČET

  • Řekněme, že na tomto projektu závisí existence celé organizace. Co bychom měli podniknout, abychom rozpočet získali?
  • Žádný rozpočet? Žádné schválení? Prostě jsme se zatím neobrátili na ty pravé. S kým dalším bychom si mohli promluvit?
  • Jaké argumenty potřebujeme, abychom příslušné osoby přesvědčili a získali rozpočet?
  • S kým bychom mohli uzavřít partnerství, abychom rozpočet získali?

ZNALOSTI

  • Co nevíme, ačkoli to potřebujeme znát?
  • Kdybychom se na tuto věc mohli zeptat kohokoli na světě, koho bychom kontaktovali?
  • Jaký zdroj informací k tomuto tématu je ten nejlepší, nejobsáhlejší a nejaktuálnější? Jak se k němu dostaneme?
  • Představme si, že tyto překážky neexistují – jak bychom v takovém případě postupovali?

TECHNOLOGIE/NÁSTROJE

  • Které nástroje a jakou technologii potřebujeme?
  • K jakým nástrojům a technologiím máme přístup?
  • Kdybychom měli na výběr, jakou technologii bychom použili?
  • Kdo ji má? Co by získal, kdyby nám ji umožnil použít?

Uvedený nástroj si můžete v editovatelné podobě stáhnout zde.

Lumír Šarman – konzultant a Master Trainer FranklinCovey pro ČR a SR

Nechte se inspirovat tipy a nástroji vybranými z našich programů.

 

Další články