Budování důvěry ve společnosti Frito-Lay
Když se vedoucí pracovníci společnosti Frito-Lay učili o důvěře podle Stephena M. R. Coveyho, fascinovala je především myšlenka, že rozvíjení důvěry by mohlo věci urychlovat a snižovat náklady. „Frito-Lay nebyla nikdy společností s nízkou mírou důvěry,“ podotýká Covey, ale výkonný ředitel Al Carey chtěl kultuře své společnosti vdechnout nový život. Jako všichni dobří lídři chtěl, aby byly věci levnější, rychlejší a lepší, ale také chtěl zaktivizovat a zapojit své lidi.
Coveyho metodologie společnost Frito-Lay proměnila. Za své vzaly stovky byrokratických pravidel a postupů. Zrušily se některé fáze rozhodovacího procesu. „Nechtěli jsme jen lidi učit dovednostem – měnili jsme celou kulturu společnosti,“ říká Cheryl Cerminara, viceprezidentka společnosti Frito-Lay. Poprvé ve společnosti kriticky zhodnotili své nedůvěryhodné jednání. Na všech úrovních se konaly pravidelné schůzky na posílení důvěry, kde se identifikovaly a probíraly problémy. Každé čtvrtletí lidé hodnotili na speciálních poradách svůj pokrok na cestě k důvěryhodné organizaci. „Naučili jsme se vzájemně si důvěřovat,“ říká Carey, „takže tolik byrokracie už nebylo potřeba.“
V roce 2008 se společnost potýkala s náhlým prudkým nárůstem cen paliva a nejhorším hospodářským kolapsem za 70 let. Nato se kvůli silným dešťům, které zničily úrodu, desetkrát zvýšily náklady na hlavní surovinu společnosti – brambory. Hrozila finanční katastrofa. Ale společnost Frito-Lay byla připravena – vybavena novou perspektivou a dovednostmi. Díky rychlejším procesům rozhodování se s těmito hrozbami vypořádali. Rychle a efektivně přepracovali celý cenotvorný systém. „To, co by za normálních okolností trvalo dva měsíce a stálo mnoho rozepří, jsme zvládli za 10 dní,“ říká Carey.
Namísto finanční pohromy překonávala společnost Frito-Lay očekávání. „Měli jsme nejlepší růst zisku za deset let,“ komentuje to Carey, „přisuzuji to právě programu Důvěra. Závratnou rychlostí jsme udělali extrémně složitá rozhodnutí. Za celý rok jsme museli pětkrát rozhodovat v závažných záležitostech. Nikdy předtím bychom taková rozhodnutí nedokázali udělat tak rychle… Je to ta nejúžasnější proměna firemní kultury, kterou jsem za dvacet osm let u společnosti zažil.“
