Své počasí si noste v sobě

Jak by členové týmu popsali váš styl vedení v době krize? Když námi cloumají pocity, snadno zapomínáme, že je jenom na nás, jak zareagujeme.

Návyk 1: Buďte proaktivní ze 7 návyků skutečně efektivních lidí je založen na klíčovém konceptu, který tvrdí, že mezi tím, co se nám děje, a naší reakcí na tyto události existuje prostor. A do něj spadá naše svoboda a moc rozhodnout se, jak zareagujeme. Všichni zažíváme situace, kdy jsme v pokušení reagovat zbrkle a bez rozmyslu. Když si nosíte své počasí v sobě, vnější události vás jen tak nerozhodí.

Chcete-li si nosit své počasí v sobě:

  • Nadefinujte si osobní a profesní hodnoty, od kterých se bude odvíjet vaše chování za dobrého i pochmurného počasí.
  • Zamyslete se, kteří lidé nebo okolnosti vás nutí reagovat emotivně. Naučte se dopřávat si ve vyhrocených situacích čas na rozmyšlenou. Projděte se nebo udělejte cokoli, co vám pomůže se od emocí odpoutat. Zastavte se, popřemýšlejte a vyhodnoťte situaci nebo stimul a reagujte tak, aby to bylo v souladu s vaším skutečným já. 
  • Uvědomte si, že většina zbrklých reakcí neodpovídá tomu, jak budete situaci vnímat za hodinu nebo zítra. Můžete například říct: „Dáte mi pár hodin na promyšlení?“
  • Pokud jste v situaci, kdy musíte opravdu musíte reagovat ihned, nadechněte se a pořádně si rozmyslete reakci, za niž se nebudete muset omlouvat a která druhým neublíží.
  • Pokud píšete odpověď na náročný nebo emotivní e-mail, neposílejte ji, dokud se nad tím alespoň dvakrát nezamyslíte. Můžete ji nejprve poslat sami sobě, přečíst, případně přepsat.
  • Nedovolte, aby vás emotivně reagující lidé vtáhli do svého začarovaného kruhu. Ne každá konverzace vyžaduje vaši okamžitou reakci. Někdy úplně stačí: „Děkuji za váš názor.“

Nezapomínejte, že vy jste meteorologem, zapište si svou metaforickou předpověď na daný den. Sami si můžete zvolit, jaké počasí si v sobě ponesete po celý den.

Více o Návyku 1: Buďte proaktivní

Další tipy naleznete v našem průvodci Jak vést tým.

Podívejte se na termíny našich otevřených seminářů – seminář 6 klíčových kompetencí pro lídry týmu vás seznámí s dovednostmi, které jako vedoucí týmu potřebujete. 

Další články