Někdy je třeba odmítnout dobré myšlenky

Na Světovém obchodním fóru v australském Sydney vystoupil také Chris McChesney, konzultant společnosti FranklinCovey a spoluautor knihy 4 disciplíny realizace.
Zde je pět klíčových poznatků z fóra od předních lídrů ze sféry podnikání a obchodu.

 

Tématem letošního Světového obchodního fóra (World Business Forum – WBF) byla „humanifikace“ – zaměření na lidi v organizacích. Na dvoudenní akci (30.–31. května) nabídlo svůj pohled na téma celkem 11 řečníků a přednesli celou plejádu zajímavých postřehů z oblasti leadershipu, managementu a inovací.

Hlavní projevy pronesli britský spisovatel Sir Ken Robinson; bývalý prezident a CEO společnosti The Ford Motor Company, Allan Mulally; technologická futuristka a CEO společnosti Market Clarity, Shara Evans, a prezident a CEO zábavní společnosti Cirque du Soleil Daniel Lamarre.

Pět zajímavých poznatků, které byly na letošním WBF představeny:

1. Všichni jsme kreativní

Sir Ken Robinson, autor úspěšného bestselleru nakladatelství The New York Times The Element: How Finding Your Passion Changes Everything (Živel: Kterak nalezení zaujetí všechno mění) a nejsledovanější řečník v historii TED Talk, vyzdvihl dva klíčové faktory, které napomáhají inovaci: představivost a kreativita.

Ken popsal kreativitu jako „zapojení představivosti“ a rozmetal rozšířenou mylnou představu o tom, že kreativita je vlastní jen několika málo jedincům.

„Když se lidí zeptáte, zda jsou kreativní, často si myslí, že se jich ptáte, jestli jsou umělecky založení. Hrajete na nějaký hudební nástroj? Tancujete? Píšete básně? Napsali jste nějaký román?“

„Já říkám, že kreativní můžete být v čemkoli. Panuje mýtus, že kreativní můžete být pouze v určitých věcech. Pravdou však je, že kreativní můžete být v čemkoli.“

„Každý je kreativní. Záleží jen na tom, jak to vnímáte a jak kultivujete nadání, kterého se to týká.“

2. Lídři musí vytvářet prostředí podporující začlenění

Allan Mulally bývá vyzdvihován za to, jak zachránil společnosti Ford, když byla v polovině nultých let na pokraji bankrotu. Ve svém projevu na WBF zdůrazňoval, že nejdůležitější věc, kterou by měli lídři v oblasti byznysu dělat, je vytvářet prostředí, kde se každý cítí součástí celku.

Alan přišel do Fordu v roce 2006 a když v roce 2014 odcházel, byla na tom společnost z hlediska zapojení zaměstnanců velmi dobře – 91 %, jedno z nejvyšších skóre na světě. Je to něco, na co je Alan za dobu svého působení ve Fordu nejvíce pyšný.

„Mluvil jsem se všemi zaměstnanci… a oni opravdu věřili, že to bylo díky sladěným principům a postupům,“ uvedl. „Byli součástí týmu, věděli o něm všechno, jednalo se s nimi s respektem a o všem byli informování, i o tom, co se nedařilo.“

3. Někdy je třeba odmítnout dobré myšlenky

Chris McChesney, spoluautor knihy The 4 Disciplines of Execution: Achieving Your Wildly Important Goals (4 disciplíny realizace: Jak dosáhnout skutečně nejdůležitějších cílů), zdůraznil, jak je při realizaci obchodní strategie důležité úzké zaměření. Znamená to ovšem, že občas musíte říct ne jiným dobrým nápadům.

„Vždy bude více dobrých nápadů, než na kolik stačí naše kapacita,“ uvedl Chris.

Chris citoval CEO společnosti Apple, Tima Cooka, který často poukazoval na to, jak se na úspěchu tohoto technologického giganta podílí právě přísné soustředění na jednu věc. „Jsme ta nejvíc úzce zaměřená společnost, jakou znám nebo o jaké jsem četl či slyšel,“ říká Tim.

„Každý den musíme odmítat nějaké dobré nápady. Odmítáme i skvělé nápady, abychom udržovali omezený počet věci, kterým se věnujeme. Těm několika vyvoleným tak můžeme věnovat enormní energii.

4. Přichází hyperloop

Technologická futuristka a zakladatelka a CEO společnosti Market Clarity, Shara Evans, představila technologie, které budeme vídat již ne v úplně vzdálené budoucnosti. Příkladem jsou systémy hyperloop.

Systémy hyperloop tvoří samostatné vozidlo uvnitř přetlakového tunelu, které dokáže přepravovat osoby nebo věci závratnou rychlostí 760 km/hodinu, s maximální rychlostí dokonce 1 300 km za hodinu.

Shara uvedla, že společnost Richarda Bransona Virgin Hyperloop One má v plánu vybudovat trasu pro hyperloop spojující Londýn a Edinburgh – přesun z místa A do místa B by tak trval pouze 45 minut.

Mluví se také o zavádění těchto prostředků na východním pobřeží Austrálie. Ze Sydney do Newcastlu by se tak lidé dostali za 10 minut. „Naprosto by to změnilo dynamiku života na venkově,“ říká Shara. „Mělo by to obrovský dopad na trh s nemovitostmi a na regionální ekonomiku.“

5. Berte svoji strategii jako portfolio vkladů

Vivek Chaudhri, akademický ředitel exkluzivních MBA programů na univerzitě Melbourne Business School, apeloval na obchodní lídry, aby byli připraveni na to, že se podnikatelský terén bude stále proměňovat. Chce to, abyste svou strategii vnímali spíše jako soubor vkladů a nikoli jeden pevně daný plán.

„Děláme přesně to, co všichni ostatní v našem oboru – nebo alespoň všichni přední hráči to dělají – a pak jsme zaskočeni, když se objeví nějaká rušivá síla,“ řekl.

„Neměli bychom ale být překvapeni, protože své vnímání jsme zúžili na to, co dělá lídr smečky, a veškeré své kroky předvídáme na základě přesvědčení, že prostředí zůstane neměnné.“

Avšak místo toho, jak vysvětluje Vivek, by lídři měli „rozeslat zvědy na všechny strany“, aby byli na možná narušení lépe připraveni, a měli by se poohlížet po různých možnostech.

„Když strategii nazývám portfoliem vkladů, mám tím na mysli, že chci vytvořit portfolio různých věcí, kterým se chci věnovat, a ne se jen ubírat jedním směrem,“ uvedl.

 

WBF je financováno globálním hubem World of Business Ideas a pořádá fóra v různých městech v Austrálii, Evropě, Asii a Americe. Letos se fórum konalo v Sydney už popáté a vrátí se sem opět v roce 2019.

Další články