Jak vaši lidé zvládají změnu? Ptejte se jich.

Desetiminutová aktivita

Proč na tom záleží?

Ať už řešíte velkou proměnu, jako například novou strategii společnosti, nebo menší věci typu zavádění nového softwaru, vždy platí jediné: pokud změnu jenom oznámíte a dál už pak nic nepodniknete, tým ji nikdy nepřijme. Když ale budete průběžně zjišťovat, jak se se změnou vaši lidé vyrovnávají, jak ji zvládají a s čím se potýkají (ideálně v rámci setkání ve dvou), můžete podle toho vyladit svůj způsob vedení a napomoci tomu, aby se všem dařilo.

Další kroky:

1. Připravte si otázky k posouzení způsobu, jak vaši přímí podřízení zvládají čerstvou změnu (nebo pokud žádná změna nenastala, co by rádi dělali jinak).

Zde je pár příkladů:

  • Jak vnímáte poslední změnu, co na ni říkáte? Co vás k tomuto názoru vede?
  • Co se vám v nové situaci daří, a co naopak moc ne? Proč?
  • Máte nějaké otázky nebo pochybnosti, kterými jsme se v souvislosti s touto změnou ještě nezabývali?
  • Co byste rádi změnili? Proč si myslíte, že je právě této změny potřeba?

2. Před dalším kolem setkávání ve dvou všechny v týmu upozorněte, že se budete ptát na nedávnou změnu.

Když o tom budou vědět předem, mohou si formulovat své postoje. A nezapomeňte vysvětlit, že se ptáte, protože jim chcete pomoci, ne je soudit.

3. Popřemýšlejte o tom, jak z ostatních dostat upřímnou odpověď.

Často je první reakce: „Jde to dobře.“ Obzvláště pokud u vás ještě nepanuje kultura založená na důvěře. Můžete si připravit půdu tím, že emočně vyhrocené reakce budete přijímat jako normální, např.: „Je naprosto v pořádku, že to ve vás vzbuzuje smíšené pocity nebo silné emoce.“

4. Buďte připraveni poslouchat a navazujte na to, co se dozvíte.

V závislosti na dané osobě a konkrétní situaci bude možná zapotřebí doplnit informace, vysvětlit potenciální přínos změny (pokud není vítána) nebo poukázat na očekávané výzvy (pokud převažuje slepé nadšení), pomáhat rozvíjet nové dovednosti, určovat priority a spousta dalších věcí.

Další krátké praktické tipy, které můžete začít ihned uplatňovat, najdete zde.

Další články