0
Jaký by měl být lídr?

Jaký by měl být lídr?

31. března 2021
Co všechno je třeba k tomu, aby byl člověk dobrým lídrem? Máte definované představy o svém ideálním lídrovi?
 
Hodně se mluví o tom, co je třeba k tomu, aby byl člověk dobrým lídrem. Je toho tolik, že si nedokážu představit, jak tomu dostát. Proto raději tuto otázku pokládám trochu jinak: jaký by měl být můj lídr? Když je otázka položena takto, je odpověď úplně jiná.

 

  • Zranitelnost 

Potřebuji lídra, který nebudí dojem dokonalosti a nezná odpověď na každou otázku. Je (ve svém oboru) zdatnější než já a ideálně také moudřejší, „ostřílenější“, zkrátka někdo, kdo „už si tím párkrát prošel“. Žádný z těchto atributů ho však nezbavuje nutnosti mluvit otevřeně o své vlastní cestě, vzestupech a pádech, o největších omylech a soustavném uvědomění si, že ani ve své aktuální pozice za sebou nemá jen samé úspěchy. Chci vědět o všech výmolech, kterými jste cestou projeli, i o překážkách, které vás pokořily a od základů vás změnily k lepšímu. Chci, abyste o nich mluvili bez zábran, nikoli proto, abyste snižovali laťku, právě naopak. Když budu vidět hada na cestě přede mnou, vydám se jinudy. Pro všechny ty lídry, kteří si čtou tyto řádky a myslí si, že nás ošálili: KDEPAK! Přestaňte se nás snažit balamutit. Raději si s námi sedněte a vyprávějte nám o všech vašich triumfech. Proč jste to udělali? Co se vám honilo hlavou? Jakému nátlaku jste čelili? Vpusťte nás dovnitř... blízko... abyste nás vedli, až nás potká to samé.

  • Blízkost 

Chci lídra, se kterým se mohu ztotožnit. Ano jistě, jste starší a zkušenější než já (ne vždy ovšem), já však vyžaduji, doslova prahnu po vztahu, kde ve vás vidím kousek sebe. Snad vaše mladší, bláhovější, méně vyzrálé já, jenže: HALÓ, JE NĚKDO DOMA? Někdo, kdo myslí a jedná jako já? Nebo tam alespoň byl někdo takový v určité životní fázi? Získáte nejen mou mysl a ruce, ale i srdce, když budu cítit, že je mezi námi hlubší pouto. Cokoli, vášeň pro čtení, sport, filmy, Hru o trůny, mandarinkové nanuky, beru cokoli. Vykročte ke mně blíž, prosím, protože pro mě je neskutečně těžké, až bych řekl nevhodné, přiblížit se k vám. Nepotřebuji kámoše – ani vy ne. Potřebuji lídra, se kterým se dokážu identifikovat, když přijde na obavy, vášně, cíle a nejistoty. Řekněte, že nejsem jediný, kdo trpí pocitem nezaslouženého úspěchu, syndromem podvodníka, jak se to dnes nazývá. Stačí mi vědět, že nejsem sám. Že jste si tím prošel také a také jste na cestě potkal pár hadů.

  • Charakternost 

Potřebuji se obklopit těmi nejlepšími lidmi, aby byl můj „průměr“ lepší než já, ne horší. Jak se říká: „Řekni mi, kdo jsou tví přátelé, a já budu vědět, kdo jsi ty.“ To stejné platí i pro moji profesní dráhu. Prosím nikdy nepodvádějte. Nelžete a nekraďte. Prosím nezapleťte se s asistentkou nebo svou šéfkou. Nezapočítávejte tržby, které neexistují, a nikdy o to nežádejte mě. Chci abyste nastavili takovou laťku (byť já sám nevím, jestli to dělám), abych aspiroval na vaši úroveň charakternosti, hodnot a standardů. Vaše činy a slova jsou určující pro panující atmosféru a dlouhodobě se podepíší na tom, jak se já budu jednou chovat v roli lídra. Předpokládám, že na vás bude vyvíjen enormní tlak a bude vás lákat „čarovat s čísly“. Nedělejte to, všichni vás sledujeme. Vaše kroky přímo korelují s mými. Nezapomínejte na to, prosím.

  • Vzor 

Potřebuji vzor. Jděte příkladem, ukažte, co chcete vidět u mě: Intelektuální zvídavost. Emoční inteligenci. Spolupráci. Upřímnou omluvu bez výmluv. Odpuštění. Ochotu revidovat vlastní myšlenkové nastavení a testovat své dovednosti. Respekt vůči lidem, kteří jsou úplně jiní než vy. Přívětivost. Charakternost a držení slova. Tvrdou a chytrou práci. Je to jasné. Já budu jednou dělat to, co vy.

  • Tvůrce géniů 

Chci od vás, abyste vzbudili mého génia a podívali se i na svého. Liz Wisemanová ve své vlivné knize o leadershipu, Multipliers, zpopularizovala koncept, který nás všechny (včetně mě) posouvá z pozice, kterou nazývá „génius v místnosti“, do pozice „tvůrce géniů z ostatních“. Nemusíte být vždy nejchytřejší člověk v místnosti. Je to vyčerpávající a už jsme z toho všichni unavení. I vy už z toho musíte být trochu unavení. Vsadím se, že je úmorné být vždy nejchytřejší, nejvzdělanější a nejkreativnější. Místo toho posbírejte veškerou svou jistotu, kterou víme, že máte (a možná jste o ni přišli, protože tak s vámi jednal váš lídr), a soustřeďte se na dělání géniů z nás. Vytáhněte kreativitu, ideály, zkušenosti a čistou inteligenci z nás. Nechte nás řešit problémy a zažít nějaký ten úspěch. Víme, že vy jste toho schopen, teď ale chceme vědět, že my to dokážeme také.

A jaký by měl být váš lídr?

Scott Miller


O autorovi

Scott J. Miller je výkonným ředitelem oddělení Business Development a marketingovým ředitelem společnosti FranklinCovey. Ve společnosti působí již 20 let, z toho 12 let v kontaktu s tisíci lektory a konzultatnty FranklinCovey po celém světě.

Jak dosahují výsledků efektivní lídři - průvodce

Stáhněte si průvodce

Každé hodnoty a ideály potřebují reálné implemetnace. Inspirujte se tipy z našeho průvodce a staňte se pro vaše lidi lepším lídrem.