Na druhé mohu mít větší vliv, pokud jim nejdřív opravdu porozumím
Komunikace je nejdůležitější dovedností v životě. Roky se učíte číst, psát a mluvit. Ale co naslouchání?
Pokud to máte podobně jako většina lidí, asi nejprve chcete být pochopeni – snažíte se prezentovat svůj pohled na věc. Možná si myslíte, že druhé posloucháte, ale často spíše vnímáte selektivně jen některé části konverzace, případně si v duchu chystáte, co řeknete, na co se zeptáte...
Většina lidí naslouchá s cílem odpovědět, nikoli porozumět. Vše, co slyšíte, filtrujete na pozadí svých životních zkušeností a předsudků. V důsledku toho si pak dopředu vytváříte úsudek o tom, co má druhá osoba na mysli, ještě dřív, než skončí.
Naslouchejte, abyste pochopili
Empaticky naslouchat znamená naslouchat výhradně se záměrem porozumět druhému člověku. Vyžaduje jak tento záměr, tak dovednost reflektovat pocity a slova druhých. Tepreve jakmile jste si jistí, že druhý člověk se cítí plně pochopen, můžete vysvětlit svůj pohled na věc, s respektem i otevřeností.

Vyzkoušejte:
TIP: Vzpomeňte si na situaci, kdy vám někdo empaticky, s pochopením a respektem naslouchal (bez hodnocení, dávání rad nebo interpretace vašich slov). Jak jste se cítili? Jaký dopad to mělo na vás, váš vztah a jaký to mělo pro vás v dané situaci celkový přínos? Naplánujte si, co sami můžete od teď dělat pro to, abyste druhým skutečně empaticky naslouchali?
Stáhněte si nástroj Co nám brání naslouchat?