Nenechte se rozhodit drobným selháním

Nenechte se rozhodit drobným selháním

15. března 2019

Další překážkou, která nám brání změnit chování nebo vytrvat ve svých předsevzetích, může být tendence házet ručník do ringu a vzdávat se hned při prvním zaváhání. 

Klíčem k tomu, aby se z vašich předsevzetí stala trvalá změna, je uvědomění, že hlavní je úsilí, nikoli neomylnost.

Jak kdysi řekla odbornice na fitness Jillian Michaelsová: „Není to o tom být perfektní, ale snažit se, a když do toho každý den jdete s tímto nasazením, pak se věci začnou dávat do pohybu a tehdy dochází ke změně.“

Lidský mozek funguje tak, že se neustále vracíme k negativním myšlenkám a vzorcům. Je to součástí nejstarší „plazí“ části mozku, která spouští reakci „bojuj, nebo uteč“. My se však můžeme rozhodnout zapojit tu část mozku, díky které se soustředíme na možnost volby, logiku a rozumná rozhodnutí. Prefrontální mozková kůra lidského mozku, takové výkonné ředitelství mozku, nás odlišuje od zbytku zvířecí říše a je možné ji smysluplně zapojit tím, že se vědomě rozhodneme přesunout se do svého okruhu vlivu a činit malé krůčky směřující k cíli. 

Řešením je odměňovat drobná vítězství a neplácat se v nezdarech.

Nezdar přijde. Přijměte to a buďte na to připraveni. Už předem si řekněte, že si to odpustíte, až na to přijde, a zachovejte si proaktivní nastavení mysli. Berte to však s rozumem. Odměnou za vydařený den ve fitness centru (v předchozím příkladu o cvičení) může být třeba příjemná masáž nebo wellness procedura, nikoli náruč čokoládových koblih.

Mám pro vás jeden z mých oblíbených citátů Victora Frankla:

„My, co jsme zažili koncentrační tábory, si pamatujeme na lidi, kteří chodili od boudy k boudě, utěšovali ostatní a dělili se s nimi o svůj poslední krajíc chleba. Možná takových nebylo mnoho, ale představují dostatečný důkaz, že nám můžou vzít vše, ale jednu věc nám nevezmou – poslední lidskou svobodu zvolit si za daných okolností svůj postoj, svou vlastní cestu.“

Přeji vám úspěchů v naplňování vašich předsevzetí! 

Chcete-li učinit trvalé změny v chování a neuhnout od svých předsevzetí, sledujte další články:

Více se o nadčasových principech dozvíte na semináři 7 návyků skutečně efektivních lidí.


O autorovi

Henry Lescaut je specialista na změnu chování (kouč a lektor) ve společnosti FranklinCovey. Henry má 30leté studijní i pracovní zkušenosti s lidským chováním jako profesionální policista, školitel a lektor, poradce, mediátor konfliktů na pracovišti a profesionální kouč. Má bakalářský titul ze sociologie a magisterský titul z koučinku na obchodní fakultě McColl School of Business Queens University, certifikát z Georgetown University na koučování a facilitaci leadershipu a je certifikovaným zpracovatelem nejrůznějších hodnocení, mimo jiné testu Clifton Strengths Finder, MBTI a FIRO-B nebo EQ-i 2.0 pro emoční a sociální inteligenci. V roce 2011 vydal knihu o prezentačních dovednostech a sebeprezentaci s názvem Present with Power, Punch, and Pizzazz (Prezentujte energicky, rázně a se šmrncem).