
Dovednosti pro lídry týmu (18): Nastavte hranice mezi prací a osobním životem
Desetiminutová aktivita
Proč na tom záleží?
Hodně lidí se pracovně přetežuje, protože si myslí, že to jejich povolání vyžaduje. Ale být přikovaný k práci je sebedestruktivní (nejen pro vás, ale i pro váš tým, pravděpodobně vás v tom budou kolegové napodobovat). A přitom pracovat v udržitelném tempu, aniž by utrpěla kvalita odvedené práce, není tak těžké, jak by se zdálo.
Další kroky:
1. Sepište si, jak by se dal ideálně rozvrhnout čas mezi prací a soukromým životem.
Ideálu zřejmě nikdy nedosáhnete, ale je dobré o něj alespoň usilovat. Vezměte v potaz pravidelné ranní a večerní činnosti, přestávky během dne a mimopracovní priority, jako jsou rodina, přátelé, koníčky a dovolená.
2. Nastavte si takové hranice, které vás k ideálu přiblíží.
Například takto:
- Stanovte si pravidelný konec směny, tedy „padla“.
- Vytvořte si pravidla, kdy budete, a naopak kdy nebudete odpovídat na e-maily.
- O víkendu nepracujte.
- Každé tři měsíce si vezměte pár dní volna na malé výlety.
3. Rozmyslete si, jak o svých nových hranicích budete informovat kolegy a tým.
Nezapomeňte lidem říct, proč jste se rozhodli pro změnu a jaký to může mít dopad na ně.
Například: „Kamilo, v pracovní dny od 6 do 8 nebudu on-line, abych měl více času na rodinu. Pokud se v té době vyskytne něco absolutně neodkladného, co nemůže počkat, obraťte se prosím na Paula, který pracuje v tichomořském časovém pásmu. Jinak budu reagovat až po 8.“
Pokud vás tento článek zaujal, přečtěte si také: