0
6 principů pro zapojení a vedení lídrů

6 principů pro zapojení a vedení lídrů

24. září 2021

Vést lídry je zřejmě tou nejtěžší rolí v jakékoli organizaci.

Jedním z největších problémů mnohých vnitrofiremních digitálních transformací je fakt, že vysoce technicky zaměřené designéry, inženýry, vědce a implementátory vedou lídři bez technického vzdělání. Je to podobné, jako když si otevřete restauraci, protože milujete dobré jídlo, ale nemáte zkušenosti v sektoru pohostinství, ani žádné kulinářské vzdělání. Najmete si šéfkuchaře a šikovnou výpomoc do kuchyně a pak začnete mluvit do sestavování jídelníčku, nákladů na potraviny i servírování pokrmů.

Inu, držím vám palce. Váš šéfkuchař to zřejmě za pár dní vzdá.

Je to zaručený recept na průšvih. Ale setkáváme se s takovým přístupem stále častěji, že ano? Lídři nemají žádné nebo jen malé povědomí a odborné znalosti o rolích lidí, které vedou. A když k tomu připočtete lídry lídrů, kteří čelí stejné realitě, jeví se to jako ještě běžnější fenomén. Je každý CEO opravdu odborníkem na marketing, finance, prodej, provoz a produktový vývoj? Odpověď zní ne, a pokud tvrdí, že ano, UTEČTE!

Vedení lídrů je o komplexním vyvažování, do kterého se promítá důvěra, vize, empatie, podpora a spolupráce.

Pro mnohé z nás to vyžaduje rozšířit svou přirozenou míru důvěry k lídrům, jejichž technické kompetence nejsou na stejné úrovni jako naše. Zejména, když se jedná o vysoce technický obor opírající se o vědecké poznatky a data, kterým nerozumíme, a o to nepříjemnější je pak pro nás v těchto věcech rozhodovat. Mohou totiž mít širší dopad na celou organizaci.

Lídři by měli při vedení jiných lídrů mít na paměti šest principů, které jim dodají jistotu, že vzájemná spolupráce funguje dobře:
  1. Jasná očekávání– neustále se ujišťujte, že máte stejný pohled na míru odpovědnosti a vašeho zapojení – kdy a u čeho je žádoucí vaše intervence.
  2. Chytrá důvěra– „důvěřuj a prověřuj“ je rozumná strategie pro každé profesionální prostředí, zejména, když se jedna strana (vy) cítí zranitelná nebo v informační nevýhodě.
  3. Shoda na faktorech úspěchu– používejte strategii „mluvit zpříma“, jeden ze 13 způsobů chování důvěryhodných lídrů z programu a knihy The Speed of Trust; je to nedocenitelný nástroj, který zabrání neočekávanému nabobtnávání projektu či nesladěným očekáváním. Dohodněte se na podmínkách, jazyku a opatřeních a podle potřeby na obou stranách je vylaďujte.
  4. Důvěra jako základ– nezapomínejte, že důvěru nemáte, dokud se někdo druhý nerozhodne, že vám bude důvěřovat. Nemůžete o sobě sami prohlásit, že jste důvěryhodní. Musíte si takovou reputaci vysloužit svým chováním, tím že držíte slovo.
  5. Pevné mezilidské vztahy– vždy mějte na paměti: nejcennějším aktivem společnosti nejsou lidé. To je hloupost. Největší konkurenční výhodou jsou vztahy mezi Povaha vašich vztahů je vlastně vaše firemní kultura; stále častěji přitom platí, že lidé neodchází „z práce“, ale opouští nevyhovující firemní kulturu.
  6. Kultura zpětné vazby– čím výše stojíte na korporátním žebříčku, s tím menší pravděpodobností budete slýchat pravdu. Pravdu o tržbách, nákladech, značce, loajalitě zákazníků a – co je možná nejdůležitější – o sobě. Poskytovat zpětnou vazbu druhým a žádat ji od nich – to je to, co odlišuje odvážné lídry od (řekněme si to na rovinu) zbabělců, kteří se jen chvástají. Nezaměňujte silácké řeči za odvahu.  
Vést lídry je zřejmě tou nejtěžší rolí v jakékoli organizaci.

Může vás povznést nebo potopit, podle toho, jak se vám bude dařit uplatňovat výše uvedené principy. Příštích pár měsíců se každý týden zaměřte na jeden princip a zaručeně se dočkáte jiné míry zapojení – u svých lídrů i u sebe.