Klíčové dovednosti pro lídry týmu (13): Jak vaši lidé zvládají změnu? Ptejte se jich.

9. 7. 2018
Klíčové dovednosti pro lídry týmu (13): Jak vaši lidé zvládají změnu? Ptejte se jich.

Vést druhé lidi vyžaduje úplně jiné dovednosti a jiný způsob uvažování, než jaké potřebujete jako individuální hráč.

Čím se liší výjimeční lídři od těch průměrných? Mezi nejpodstatnější rozdíly patří jejich vůle a schopnost vyčlenit si v nabité agendě prostor na učení a rozvoj. Vést druhé lidi totiž vyžaduje jiné dovednosti a jiný způsob uvažování.

Přinášíme vám exkluzivní ochutnávku z témat, kterým se věnuje náš nový seminář 
6 klíčových kompetencí pro vedení týmu určený lídrům v první linii vedení a k nimž mají přístup naši klienti s licencí All Access Pass.



Proveďte svůj tým změnou

JAK VAŠI LIDÉ ZVLÁDAJÍ ZMĚNU? PŘIPRAVTE SI OTÁZKY.
(desetiminutová aktivita)


Proč na tom záleží?

Ať už řešíte velkou proměnu, jako například novou strategii společnosti, nebo menší věci typu zavádění nového softwaru, vždy platí jediné: pokud změnu jenom oznámíte a dál už pak nic nepodniknete, tým ji nikdy nepřijme. Když ale budete průběžně zjišťovat, jak se se změnou vaši lidé vyrovnávají, jak ji zvládají a s čím se potýkají (ideálně v rámci setkání ve dvou), můžete podle toho vyladit svůj způsob vedení a napomoci tomu, aby se všem dařilo.

 

Další kroky:


1.  Připravte si otázky k posouzení způsobu, jak vaši přímí podřízení zvládají čerstvou změnu (nebo pokud žádná změna nenastala, co by rádi dělali jinak).


Zde je pár příkladů:

  • Jak vnímáte poslední změnu, co na ni říkáte? Co vás k tomuto názoru vede?

  • Co se vám v nové situaci daří, a co naopak moc ne? Proč?

  • Máte nějaké otázky nebo pochybnosti, kterými jsme se v souvislosti s touto změnou ještě nezabývali?

  • Co byste rádi změnili? Proč si myslíte, že je právě této změny potřeba?

 

2. Před dalším kolem setkávání ve dvou všechny v týmu upozorněte, že se budete ptát na nedávnou změnu.

Když o tom budou vědět předem, mohou si formulovat své postoje. A nezapomeňte vysvětlit, že se ptáte, protože jim chcete pomoci, ne je soudit.

3. Popřemýšlejte o tom, jak z ostatních dostat upřímnou odpověď.

Často je první reakce: „Jde to dobře.“ Obzvláště pokud u vás ještě nepanuje kultura založená na důvěře. Můžete si připravit půdu tím, že emočně vyhrocené reakce budete přijímat jako normální, např.: „Je naprosto v pořádku, že to ve vás vzbuzuje smíšené pocity nebo silné emoce.“


4. Buďte připraveni poslouchat a navazujte na to, co se dozvíte.

V závislosti na dané osobě a konkrétní situaci bude možná zapotřebí doplnit informace, vysvětlit potenciální přínos změny (pokud není vítána) nebo poukázat na očekávané výzvy (pokud převažuje slepé nadšení), pomáhat rozvíjet nové dovednosti, určovat priority a spousta dalších věcí.

Pokud vás tento článek zaujal, přečtěte si také:

Další články o leadershipu