Klíčové dovednosti pro lídry týmu (10): Poskytujte efektivní zpětnou vazbu

13. 6. 2018
Klíčové dovednosti pro lídry týmu (10): Poskytujte efektivní zpětnou vazbu

Vést druhé lidi vyžaduje úplně jiné dovednosti a jiný způsob uvažování, než jaké potřebujete jako individuální hráč.





Čím se liší výjimeční lídři od těch průměrných? Mezi nejpodstatnější rozdíly patří jejich vůle a schopnost vyčlenit si v nabité agendě prostor na učení a rozvoj. Vést druhé lidi totiž vyžaduje jiné dovednosti a jiný způsob uvažování.

Přinášíme vám exkluzivní ochutnávku z témat, kterým se věnuje náš nový seminář
6 klíčových kompetencí pro vedení týmu určený lídrům v první linii vedení a k nimž mají přístup naši klienti s licencí All Access Pass.



Vytvářejte kulturu zpětné vazby - poskytujte zpětnou vazbu

POSKYTNĚTE EFEKTIVNÍ ZPĚTNOU VAZBU 
(desetiminutová aktivita)

Efektivní zpětnou vazbu formulujte takto: „Pozoruji, že…, a má to dopad na to, že…“

Proč na tom záleží?

Dvě největší úskalí zpětné vazby spočívají v tom, že se zaměřujeme na osobu namísto její práce a že nevysvětlujeme, jaký dopad (dobrý i špatný) má určité chování, takže daná osoba pak neví, proč by to měla, nebo naopak neměla dělat. Těmto problémům se vyhnete, když se budete držet jednoduchého vzorce.

Další kroky:

1.  Zvolte si konkrétního podřízeného, kterému chcete poskytnout zpětnou vazbu – posilující/pozitivní nebo usměrňující/negativní.

Komu se podařilo vykonat, co stojí za zmínku, a zatím jste to neocenili? Nebo si posviťte na drobný zádrhel, na který jste zatím nepoukázali, ale měli byste.

2. Aby měla vaše zpětná vazba hlubší dopad, použijte vzorec: „Pozoruji, že…, a má to dopad na to, že…“

Příklad: „Pozorují, že na poradách kladete výborné otázky, když jste například tento týden nadnesl, jak budou reagovat zákazníci, jakmile provedeme onu funkční změnu. Má to dopad na to, že se můžeme vyhnout zbrklým rozhodnutím a nebudeme plýtvat časem na špatné změny. Pro tým je to určitě přidaná hodnota.“

3. Podle reakce podřízeného pak položte doplňující otázky na vysvětlenou.

Ujistíte se, že si navzájem rozumíte.

 

„Jedna z nejhodnotnějších věcí, kterou můžete dát jinému člověku, je konstruktivní zpětná vazba týkající se slabiny, o jejíž existenci nevěděl.
Pokud mu nesdělíte, co je třeba, protože to není příjemné, děláte mu medvědí službu.
Dbejte na to, aby zpětná vazba, kterou poskytujete, byla upřímná a pravdivá.“


- STEPHEN R. COVEY

 

Příští díl: Jak dávat posilující zpětnou vazbu

Pokud vás tento článek zaujal, přečtěte si také:

Další články o leadershipu